Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gränserna suddas ut

Annons

Reklam gillar vi normalt inte. Det är något fult besvärande som avbryter oss mitt i en film eller i morgonläsningen av tidningen. I bästa fall kan den möjligen ge oss lite information, eller kanske fungera som något nödvändigt ont som gör det möjligt för oss att följa till exempel OS i Salt Lake City.

Ändå pratar vi ganska mycket om reklam. Ibland fungerar reklam på samma sätt som till exempel Sven Järrings radiosändningar på 1940-talet eller Hylands Hörna på 1960-talet.

Den är en slags "rikslikare" som vi samlas kring och kommenterar.

Själv är jag lite kluven till reklam. Å ena sidan irriterar jag mig på att den allt som oftast är sexistisk, rasistisk, diskriminerande mot olika samhällsgrupper och att den dessutom är framgångsrik mitt i allt detta.

Å andra sidan är reklam många gånger kvick, briljant, samhällskommenterande och upplyftande.

De senaste åren har samtidskonsten mer och mer börjat använda sig av reklammakarnas knep. På samma gång har reklam börjat likna just konst. I reklamen märks i dag ett förhållningssätt som man inom konsten skulle kalla "konceptuellt" - ett förhållningssätt där man avsiktligt gör mottagaren medveten om att det är just reklam som man tittar på.

Det här kan man säga är annonsens fördel. Den dyker upp på den plats som den ska dyka upp på - annonsplats.

Men det är en skrämmande stor del av reklamen som inte är annons och som dyker upp på platser där man inte förväntar sig. Till exempel på redaktionell plats.

På så vis blir alla försök att formulera en reklamkritik automatiskt också en mediakritik. Faktum är att skillnaderna mellan det som är media och det som är reklam (eller fungerar som reklam) hela tiden blir mindre och mindre.

Ta TV4 till exempel: De har sedan flera år kört vinrecensioner i sina morgonsändningar. Deras recensent, Bengt Frithiofsson, blev så populär att matgrossisten Arvid Nordquist släppte en hel kollektion med viner, kallad Bengt Frithiofsson Collection. Varje gång Bengt Frithiofsson recenserar viner på redaktionell plats på TV4 får alltså Bengt Frithiofsson Collection en omgång gratisreklam genom den enkla sammanlänkningen.

Och som om inte det var tillräckligt kan man ju vända på det och säga att varje gång någon köper en flaska Bengt Frithiofsson Collection får TV4 en omgång gratisreklam. "Vår egen vinprofil" kallar man honom på Arvid Nordqvists hemsida, men frågan är vems vinprofil han egentligen är...

Även Sveriges Television uppehåller sig av och till i de skumma gråzonerna. För någon månad sedan gick evenemanget Idrottsgalan av stapeln och det kan knappast finnas någon av de miljoner tittare som följde galan som missade att huvudsponsorn heter Svenska Spel.

Dels hade man lyckats formge ett emblem för galan som var nästan identiskt med Svenska Spels logotyp. Och för att verkligen helgardera sig gjorde man också en "intervju" med verkställande direktören för Svenska Spel, där denna närmast fick fritt spelrum att marknadsföra företaget och dess verksamhet.

Frågan är ändå om inte annonser har oförskämt dåligt rykte - de är ju trots allt rätt saker på rätt plats.

PATRIC MOREAU

Mer läsning

Annons