Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grafik i nya former

Annons

Men visst, så här kan också grafik se ut i dag. Den effektfulla installationen i entrén har Fredrik Lindqvist skapat av träsnitt tryckt och monterat på tyg och kartong.

Många av dagens grafiker har tagit till sig datatekniken. Intressanta möten har uppstått mellan den nya tekniken och det gamla hantverket.

Morakonstnären Jordi Arkös prisbelönta bilder är bara ett av flera exempel på det. I några fall har grafiken helt lämnat ramarna och fästs på oväntat sätt på ovanliga material. Stefano Beccaris röda träsnitt på japanpapper sveper som en gryningshimmel i öppningen mellan två väggar. Mikael Göransson skapar novemberstämning av retarderbaserad fotogravyr på betong. Lisbeth Malm har tryckt bilder av en ensam liten flicka på tre mönstrade filtar - "Se till mig som liten är". Och Christina Campbell har överfört sina absurt roliga etsningar "Djävulen och hans anhang" till våt lera, bränt och glaserat.

Grafiktriennal XII är ett brett svep över aktuell svensk grafik. Det är en mycket sevärd utställning där 125 svenska konstnärer deltar med 321 verk. Men förutom exemplen på hur grafikernas nyfikenhet på den nya teknikens möjligheter har ökat, är det ingen omstörtande upplevelse. I jämförelse med andra konstnärliga uttrycksformer framstår grafiken fortfarande som en genre mer präglad av balans och eftertänksam koncentration, än av experimentell upproriskhet och starka känslor - kanske en följd av att den tålamodskrävande tekniken bidrar till långsamhetens lov. En jurymedlem uttrycker i katalogen till och med sin längtan efter mer argsinthet!

Men även om man sällan blir upprörd över svensk grafik så finns det desto mer av en typiskt nordisk, poetiskt laddad reflexion över livsvillkoren. Ibland uttryckt via traditionella möten mellan plåten och den vassa nålen, mellan ljuset och skuggan. Vänner av det svart-vita och intima har sina företrädare med, sådana som Ulla Fries, Leif Olausson, Mats Svensson.

Uttryck för utsatthet och olika former av hot märks någon gång i kvinnornas verk. Marja Rutas serie från Karelen 1942 är gripande personlig. Barbro Christofferssons lilla rödluva i skuggan av en manssilhuett ger nytt perspektiv på sagan.

Sex konstnärer från Dalarna finns med. Josabeth Werkmäster, som visar drömska sammetssvarta screentryck, har släktrelationer med Rättvik. De andra är Kerstin Bergman, Jordi Arkö, Curt Hamne, Jan Laggar och Gunilla Lundstedt och de hävdar sig alla väl med sina verk, som vi redan har en relation till via deras utställningar hemmavid.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons