Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glas samsas med natur i Arvid Backlundgården

Annons

Redan för 4000 år sedan utvecklade egyptierna en teknik att smälta samman glas. Numera kallas det fusing och är en konstnärlig teknik med spännande möjligheter. Det upptäckte de konstnärer som deltog i en glaskurs i nybildade kollektiva glasverkstaden i Borlänge i vintras.

Sommarens utställare i Arvid Backlundgården är konstnärsparet Lars Wikström och Kristina W-Hedman, Bispberg. Kristina, som ursprungligen är textilkonstnär, deltog i kursen och har sedan entusiastiskt gått vidare med glastekniken.

-Jag fascineras av glasets förvandling, av slumpen som kreativ faktor, säger Kristina, som ännu ser sig som nybörjare på experimentstadiet.

Glasstänger, pulverfärg och tunna metalltrådar smälts samman med tunt fönsterglas till nya strukturer, former och måleriska effekter.

-Faran med glas är att det blir för insmickrande, säger Kristina W-Hedman, som därför provat att blanda in vresigare inslag av krossglas.

Ljus och glas hör ihop och i Arvid Backlunds ateljéfönster hänger glasobjekt på temat motsatser, irrationellt mot rationellt, försvarssköldar mot vassa spjut.

Lars Wikström, som arbetar med både digitala tekniker och traditionell djuptrycksgrafik, visar ny och äldre grafik.

Det mesta handlar om motsatsförhållandet mellan organiskt växande och strama geometriska former. Naturens bladformer ordnas i byggklossar i en trappstegsformad process, eller samlas i koner och andra höljen.

En estetisk och njutbar formlek som också har anknytning till i den klassiska geometrilärans filosofiska överbyggnad.

Spänningselementet ligger i det till synes oförenliga, i det fria växandet kontra ordnad regelbundenhet. Naturen och kreativiteten fjättras, men framträder bara ännu starkare.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons