Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Geometriska rytmer i Backlundgården

Annons

Både i det fria måleriet och när han skissat på offentliga utsmyckningar har han givit sig i kast med den geometriska leken. Former och figurer utgör delar i ett frigjort mönster.

Lars Gezelius bildvärld har vuxit ur den konkretism som låg i tiden när han lämnade Konstfack 1948. 50-talskonsten, som intresserade sig för ytans dubbla egenskap av illusoriskt rum och yta, gav en ny frihet i sättet att uttrycka rörelse och föränderlighet, något som passade Gezelius temperament.

Hans på en gång strama och lekfulla kompositioner finns att studera i offentliga miljöer, som muralkonsten på Koppartorget i Falun och reliefen på Leksands sparbank. Hans stil är dekorativ, men inte strängt nonfigurativt, för Gezelius är en berättare och det mesta rör sig kring det mänskliga.

På ett märkligt vis har han också skapat en egen dubbel stil, då han i sina tecknade spelmansporträtt kombinerat ihop geometriska experiment med realistiska tolkningar av kroppshållning och minspel.

Gezelius har arbetat mycket med utsmyckningar och därför består utställningen till stor del av skisser, både sådana som blev förverkligade och sådana som förblev vilande idéer.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons