Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gadd blickar tillbaka

Annons

När Eric Gadd släpper ett samlingsalbum, gör han det med nästan tjugo års karriär bakom sig.

När Eric Gadd gav ut ett självbetitlat album, prytt av honom själv i kungamantel och krona i våras, var det många som drog slutsaten att han verkligen såg sig själv som Sveriges soulkung. Själv hävdade han envist motsatsen. Nu målar han in sig själv i kungahörnet ännu mer, med en trettiolåtars samlingsskiva. Ett dokument över nästan tjugo år som artist.

- Sådana där epitet är ju lite svåra att hantera. Att man överhuvudtaget har ett epitet är ju tjusigt nog. Folk har någon slags bild av en, och det är ju underbart. Men att liksom sätta mig in i det, och känna mig som en kung - det är ju helt omöjligt, säger Eric Gadd.

- Men det är ju i alla fall bättre än att vara "lillprinsen".

"Gaddamn - the ultimate collection of Eric Gadd" börjar med debutsingeln "Ett ensamt hjerta". Det var inte förrän några år sedan han kunde höra den utan att skämmas, säger han.

- Jag kunde inte hantverket något vidare bra. Min ambitionsnivå var absolut inte i nivå med min kunskapsnivå. Det tyckte jag var lite genant förut. Jag såg bara en ung grabb med ett falskt självförtroende.

Samtidigt är det många som bäst kommer ihåg honom för just de där tidiga låtarna. Kanske framför allt "Bara himlen ser på". Den sena Eric Gadd är betydligt mer slick och välproducerad.

Nu är han ute på en liten vinterturné med ett tremannaband. Dessutom har han gjort musiken till regissören Alexander Mørk-Eidems version av klassiska "Djungelboken".

- Han har förlagt "Djungelboken" till år 2017. Den utspelar sig på Sergels torg och djungeln har tagit över civilisationen. Det är lite "Apornas planet"-vibe över det hela.

KALLE DIXELIUS TT SPEKTRA

Mer läsning

Annons