Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fröst sätter festpunkt

Annons

Martin Frösts föräldrar är läkare och amatörmusiker. De första sex åren av sitt liv bodde han på Svärdsjögatan i Falun. Varje sommar har han tillbringat i Malingsbo. Hans sambo är från Falun och har sin släkt på pappa och mammas sida i Mora.

Det finns mycket som binder Martin Fröst till länet och han har också varit relativt flitig med konserter i Dalarna. Bland dem märks särskilt en mycket fin konsert i Leksands kyrka i slutet av juli 2002 tillsammans med bröderna Johan (piano) och Göran (altviolin). Han har framträtt med länsorkestern och i Dalhalla.

Som ett av dragplåstren i Vinterfest är det Martin Fröst som sätter punkt för festivalen med klarinettkonserter av Artie Shaw och W A Mozart i Våmhus kyrka på söndag.

Varför blev det då klarinett (vilket skulle leda till en verklig världskarriär)?

-Vi bodde i Sollefteå och där var det mycket blås och militärmusik. Jag var med i ett dixieband och spelade jazz som ung och jag hörde också Mozarts klarinettkonsert tidigt.

Martin Fröst menar att klarinetten har en sånglik kvalitet och att den i bästa fall framträder med en själfull och något vemodig ton. Å andra sidan menar han att det kan bli "tut i luren" om mindre lyckade klarinettister spelar.

-Det är ingen tillfällighet att så många stora kompositörer sätter samman klarinetten med cello, violin och piano. Det finns en mycket stor kammarmusikrepertoar. Det finns solokonserter av Nielsen, Coupland, Rossini, Hindemith, Penderecki, Lutoslawski och många andra.

Trots den stora klassiska verkkatalogen för klarinett, vars rikedom Fröst säger sig försvara, har han gjort sig känd för att han i vissa konserter tar helt nya grepp med koreografiinslag och masker.

-Jag gör ungefär 90 konserter per år varav 60-70 är solokonserter. Samtidigt har man ett ansvar att tolka sin samtid och att fundera över hur man ska nå ut med det man gör. Därför har jag sökt samarbete med ljuskonstnärer, koreografer och tonsättare som kommer in i musiken från en litet annan vinkel.

Två musiker som Fröst samarbetat med och som också gjort sig kända för sin gränssprängande hållning är mezzon Malena Ernman och cellisten Svante Henryson.

Fröst säger sig vara särskilt nöjd med en konsert där han nått en dialog med sina medmusikanter. Därför uppskattar han särskilt kammarmusikformatet.

-Det kan bli ganska ensamt att stå framför en stor orkester som solist. Man kommer in i repetitionsarbetet kort tid innan och sedan ska allt gå som på räls. Jag vill värna skapandet i nuet och det har jag blivit allt bättre på med åren.

Hur var det nu med försäljningen av 100000 exemplar av Mozarts klarinettkonsert på en enda dag? Jo, inspelningen medföljde som bilaga till en spansk dagstidning.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons