Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Filmkvinnor får revansch under hösten

Annons

Jag har jobbat så länge med film att de manliga producenterna till sist kände att 'jamen, då är hon väl ett säkert kort'. Men jag hade säkert bara behövt hälften av den erfarenheten om jag hade varit kille".

Det säger regissören Lena Koppel. Om tre månader har hennes debutlångfilm "Bombay dreams" premiär - efter nästan två decennier i filmbranschen. I 25-årsåldern jobbade hon i hyllade regissören Roy Anderssons studio, men han insåg inte förrän långt senare att hon drömde om att själv regissera.

- Vi träffades på krogen för några år sedan och han hade sett att jag hade gjort lite film. Han sa "fan Lena, att du ville regissera - det fattade jag aldrig". Jag blev så jävla irriterad. Det var ju bara killarna som tog för sig som gällde, som sa "jag vill bli stor regissör".

I decennier har kvinnor fått nöja sig med att vara pikanta inslag i en mansdominerad filmbransch. Förra året visade fackförbundet Svenska regissörer upp statistik som berättade att under sex år hade kvinnliga regissörer stått för mindre än 20 procent av all svensk film. Men efter påtryckningar från flera olika håll - inklusive kulturdepartementet som hotade med att dra in pengar om inget hände - har Svenska filminstitutet tvingats öppna ögonen för problemet. 16 kvinnliga regissörer gör just nu film för institutets pengar och nio av dem har premiär innan nyår.

Först ut är Anette Winblads debutfilm "6 points" den 23 juli och hon får snart sällskap av Tova Magnusson Norling och hennes "Fröken Sverige", Kristina Humles "Minna was here" och Maria Bloms "Masjävlar" - filmer som redan lyckats skapa stora förväntningar.

Lena Hanno Clyne är regissören bakom "Falla vacker" som har premiär i november. Hon är också en av dem som engagerat sig för att få Filminstitutet att satsa på kvinnliga regissörer, och hon hoppas att boomen inte ska leda till en backlash.

Gemensamt för de flesta av de kvinnliga regissörerna som är på gång med nya filmer är att de är debutanter och över 35 år. De har arbetat länge med film och tv innan de lyckats erövra positionen som regissör.

- Vi har ju fått jobba så hårt för att få den här erfarenheten och styrkan att utstråla den här kraften, säger Lena Koppel.

Ett av de vanligaste argumenten för att regissörsyrket måste bli mer jämlikt är att kvinnors historier äntligen skulle få plats på bioduken. Men Lena Koppel menar att det inte blir någon verklig utjämning förrän kvinnor får göra alla typer av filmer, från romantisk komedi och relationsfilm till fet action och gastkramande rysare. Och varför kan inte en kvinna regissera filmerna om Beck och Wallander?

- Vi varken jobbar eller tänker långsammare än män. Hur många av oss gillar inte att läsa deckare och thrillers? Det är ju minst lika stort hos tjejer. Ingen av Beckfilmerna har regisserats av en tjej. Men inte fan är det där svårt, det är ju rena rutinjobbet om man kan sin ABC och har lite filmerfarenhet.

Vad hoppas du på för framtid för kvinnliga filmregissörer?

- Jag hoppas att den här diskussionen tar slut snart och att det balanseras ut. Tjejer borde tänka på andra genrer och att vi också kan vara underhållare, vi kan vara thrillermakare. Nu har det öppnats dörrar. In och gör Wallander, tjejer. (PM)

KARIN SVENSSON

Mer läsning

Annons