Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Film: Borta i teknikträsket

Annons

Lika tom som den trojanska hästen är när morgonsolen färgar det dömda Trojas stadsmurar blodröda, lika tom är das Boot-regissören Wolfgang Petersons bombastiska och mycket fristajlande version av Homeros Illiaden.

Som actionäventyr är den förströelse under en mycket, mycket lång stund, gjord för unga män som orkar, som episkt drama är den ett smärtsamt misslyckande.

Paris, prins av Troja (Orlando Bloom) för bort världens vackraste kvinna, sköna Helena, (Diane Kruger) från hennes make, kung Menelaos (Brendan Gleeson). Menelaos och brodern, kung Agamemnon (Brian Cox), samlar en mångtusenhövdad armé och seglar i konvoj över det Egeiska havet för att dra i krig mot Troja för att hämnas oförrätten. I sin här har de Odysseus (Sean Bean) och den störste krigaren av dem alla, Akilles (Brad Pitt).

Det är i grunden ett drama vars hjältedåd och tragik får vuxna män att snyfta, men Peterson lyckas inte förvalta den homeriska skatten. Det blir alldeles för långt, alldeles för trist, bitvis obegripligt, bitvis dråpligt.

Två grundläggande fel finns i detta megalomaniska actiondrama: en dialog som styltar sig fram på ett sätt som framkallar ofrivilliga asgarv, och en historia som bärs på teknikens styltor trots att det inte ens behövs.

Peterson har gått bort sig i det teknikträsk där kollegor som Peter Jackson lyckats navigera med framgång. Det gäller nämligen att veta vad man ska ha all datoranimering till, som i Sagan om Ringen och Gladiator. Att använda den bara därför att, räcker inte.

Segt som en julafton innan tomten kommer saggar stridsscener som är för mycket, för länge. Utan visuell skönhet och utan att bära storyn framåt borde scenerna inte ha lämnat klippbordet. De fyller ingen funktion, utom att göra Troja till en två timmar och 45 minuter lång träsmak-i-rumpan-upplevelse, hur mjuka biofåtöljer som än bjuds.

Trots att passion står i centrum för tragedin så ångar det inte direkt om karaktärerna i Troja. Det skulle möjligtvis vara de homoerotiska signaler som den läderklädde halvnakne Akilles sänder ut som en fyrbåk i natten. Även om Akilles måste anses vara historiens första actionhjälte så smärtar det att se honom förvandlas till en solariebränd, kroppsrakad, blonderad Kendocka i Brad Pitts tvålfagra pappfigursgestaltning.

Sköna Helena spelas av en blond tyska, lika karismatisk som en tysk tanks.

Nu finns bara en sak att frukta - actionäventyret Nibelüngens Ring - ett fullt möjligt mardrömsscenario i den tyske Petersons händer.

ANNA RUNNBERG

Mer läsning

Annons