Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En visuell explosion på Liljevalchs

Annons

Säger man Andy Warhol går tankarna ganska osökt till soppburkar och brilloboxar - till den del av Warhols konstnärskap som hör till 60-talet och popkonsten. Desto tystare brukar det å andra sidan vara om de verk som producerades under 70- och 80-talen, och som allmänt räknas som svagare verk i Warhols produktion.

Just nu visar Liljevalchs konsthall en utställning med Warhols senare verk, rätt och slätt kallad The Late Work. Konsthallschefen Bo Nilsson slår hål på en lång rad av myter kring Andy Warhol. Den så kallade pop-perioden i Warhols konstnärskap, var i själva verket var en kort period åren 1962-64. Det som kom åren närmast efter 1964, var enligt Nilsson mest en rad kommersiella upprepningar för att finansiera Warhols nya intresse, filmskapandet.

The Late Work tar sin utgångspunkt kring 1968, året då Andy Warhol blev skjuten av Valerie Solanas, och nära nog avled. Enligt Nilsson utgör attentatet en vattendelare - efter attentatet sluter sig Warhol och den så kallade Fabriken upphör att vara ett socialt experiment öppet för alla.

Istället riktas Warhols intresse alltmer mot olika subkulturella fenomen.

Utställningen är byggd främst runt Warhols måleri, men också kring hans tapeter. Flera salar har tapetserats med Warhols bilder, som man sedan hängt målningar över.

Det är en visuell explosion man möter, som inte minst ger en bild av Warhols enorma kreativitet under 70- och 80-talen. Barnböcker blandas med målningar av knivar och revolvrar. Kamouflagemålningar möter porträtt. Små målningar växlas med monumentala. Och inte minst finns en enorm experimentlusta, till exempel målningar som kräver särskild ultraviolett belysning för att synas.

Märkligast av de alla är ändå de så kallade oxidationsmålningarna, där Warhol målat på kopparplåtar och sedan ärgat målningarna genom att urinera på dem! Här tror jag det till sist är provokatören Warhol som segat sig kvar; han som pissar på konsten, men ändå gör den värd miljoner...

PATRIC MOREAU

Mer läsning

Annons