Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En smaskig saraband

Annons

Musik vid Siljan kan sedan några år inte bjuda någon komplett symfoniorkesterkonsert i sitt program.

Konstmusikpubliken får vara tacksam för det samarbete med Rikskonserter som de senaste åren lett till en svit besök av mindre ensembler från de Östeuropeiska länderna med det gemensamt att det handlat om musiker av yppersta klass.

Makedoniska kammarorkestern utgjorde härvidlag inget undantag. Den spelade ett dynamiskt intressant allegro ur Mozarts D-durdivertimento och förvånade med att inte vara tekniskt perfekt synkroniserad i andantet.

Basar och celli föll ur ramen en aning.

En redan lekfullt rask tempobehandling var farligt nära det hysteriskt uppdrivna i det avslutande prestot.

En tämligen okänd konsert för violin och stråkorkester av en blott 13-årig Mendelssohn är charmig, men förstås inte fullgången och något profillös.

Det var troligen inlyft i programmet av formatskäl.

Här presenterade sig nationalhjälten Ljubisha Kirovskij med ett mjukt och förfinat anlägg på sin violin.

Särskilt i den jublande avslutningssatsen visade han med vilken lätthet och finess han mötte verkets tekniska svårighetsgrad.

Lika mycket en bagatell är inte slutresultatet av de teman den tioårige Britten skrev. Han använde dem igen när han ställde samman en symfoni som 20-åring.

Efter de inledande humoristiska passagerna kunde den lilla publiken inte hålla tillbaka en applåd.

Sarabanden kan ha varit konsertens höjdpunkt, den var genuint imponerande och framförd med ett mycket förtätat uttryck.

De i huvudsak behagliga och lyriska kompositionerna av Brandjolica samt Prokopievs delikata behandling av folkmusik fullbordade en högklassig konsert.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons