Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En salig blandning

Annons

konst | Stockholm

Vårsalongen

Liljevalchs konsthall

24/1-16/3

När Liljevalchs konsthall 1921 anordnade den första Vårsalongen, öppen för såväl amatörer som professionella, suckade Stockholmstidningen över "den arma juryn som har att bringa förnuft i allt detta och vars medlemmar säkerligen har all orsak att veta att de finnas till."

Det har inte blivit lättare med åren. Däremot tycks attityden till utställningsfenomenet ha blivit alltmer avspänd i takt med att besökarnas attityd till konstnärliga kullerbyttor och experiment blivit nästan lika öppna som salongen.

Att det inte är som förr kunde man höra äldre besökare kommentera. För till skillnad från dalakonstnärernas öppna höstsalong, där måleriet alltid dominerar, så har Liljevalchs blivit en tummelplats för nya uttryck. Inte konstigt, eftersom andelen unga (huvuddelen 70-talister) och konstskoleutbildade är i majoritet. 68 konstnärer deltar och därtill ett kollektiv.

Det märkliga är att ordet - som i vår tid ofta får stå åt sidan för bilden - i stället tränger sig in i bildkonsten. Tydligast märks det i rummet där kollektivet Soc. visar upp hur människor på deras webplats ger skriftliga förslag på hur världen ska bli bättre.

Riitta Vainionpää broderar pratbubblebilder på temat manligt våld. Leif Lindell ironiserar över våra fåfänga försök att förklara historien när han vräker upp ordet History med ihåliga marmorerade jättebokstäver.

Framtiden sysselsätter många. Den sociala problematiken speglas inte minst i de många fotografiska verken. Urbaniseringen och stadens arkitektur och livsformer är ett helt dominerande tema på årets Vårsalong. Oskar Kullander-Östling från Falun har fått visa upp sitt examensarbete från Gamleby folkhögskola, foton av slott och institutioner garnerade med yvig graffitti.

I denna ganska betonghårda utställningsmiljö är det nästan chockerande att möta en estetisk ö av traditionellt hantverk. Agneta Arnesson-Westerdahl, Mora, visar tre "praktkorgar" i prima björknäver med fantasifulla inslag av textil, pärlor, fluffig päls, ja till och med fiskskinn. Teresa Oscarssons myllrande och originella korsstygnsbroderier bryter också av, liksom Jenny Nybergs stickade fåtölj.

Vårsalongen på Liljevalchs består som alltid av en salig blandning verk av skiftande kvalitet och kastar sig från häftigt engagemang till mer eller mindre kul knaskonst.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons