Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En ren naturkraft

Annons

Den erfarna teaterkritikern Ingegärd Waaranperä är anmärkningsvärt entusiastisk till uppsättningen av Nemesis av Alfred Nobel på Intiman i Stockholm. Allra störst intryck gör Isaksson:

"Späda ninjafeminister, vik undan, här kommer en boxare! Sara Isaksson kan bara beskrivas som en naturkraft, ett sånt utspel av en kvinna har i alla fall jag aldrig sett på en teaterscen förut, och med kraften följer tonträffen. Förbluffande, oefterhärmligt roligt."

Isaksson spelar Beatrice, en kvinna som funnits i verkligheten och som halshöggs i Rom 1599 för att ha mördat sin far. Nobels enda pjäs beskriver Isaksson som "extrem", "akademisk" och "sceniskt svag". Men ensemblen och regin, av Richard Turpin, har gjort en anslående uppsättning av stoffet.

Sara Isaksson, 29, har onekligen kommit långt från debuten som fyraåring när hon spelade Lill-Smurfen i en barnföreställning. Hon blev ung veteran i bygdespelen i Gagnef där hon medverkade i samtliga 1986-2004. Hon är inne på tredje året på teaterhögskolan och nu alltså ute på praktik.

Isaksson säger att hon trivs bäst när hon spelar i föreställningar där ensemblen bestämt sig för vad den vill berätta och har en gemensam målsättning.

- Jag vill göra mänskliga och intressanta roller. Därmed inte bara sagt att det ska vara köksbänksrealism. Pjäserna ska ta upp problemställningar och publiken ska få en visuell och känslomässig upplevelse.

Efter teaterhögskolan vill Isaksson helst börja arbeta i en fri, egen teatergrupp och kan tänka sig att regissera i framtiden. Institutionsteatrar är hon skeptisk till.

- Mitt intryck är att de släpar på traditioner och är hierarkiska. Jag förstår inte vad de vill med sina pjäser. Det finns inget gemensamt berättande.

- Ett råd bestämmer vad som ska ges nästa säsong, en regissör kontaktas och en ensemble sätts samman. Det blir ju bara punktinsatser! säger hon.

Isakssons teaterideal ligger nära vad som gällde på de fria grupperna under 1970-talet. Hon efterlyser en mer politiskt förändrande teaterkonst som skapar förståelse för sambanden i samhället och som avslöjar makten.

Fotnot: Nemesis går på Intiman till den 22 januari. Eventuellt kommer Sara Isaksson att medverka i När trollen flydde Gagnef i sommar.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons