Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En livslång danssatsning

/
  • Osäker framtid.
  • Passion för dans.

Annons

När vi träffas är hon trött och lite nervös. Den världsberömde israeliske koreografen Ohad Naharin håller audition i Stockholm för sin nya uppsättning Kamuyot som ska turnera runt om i landet i vinter. 160 dansare från 28 länder slåss om tio platser. På bordet framför Malin Rönnerman ligger en påslagen mobiltelefon.

- Jag gick vidare i första sållningen men jag får veta klockan nio ikväll om jag är vidare till dag två.

Att bli uttagen till Kamuyot, som görs i Riksteaterns regi, innebär anställning i åtta månader med lön och traktamente. Ett upplägg många frilansande dansare drömmer om.

- Det är kamp om jobben och dåligt betalt att vara dansare. Man får gå på alla auditions som kommer upp och göra sitt bästa, men i slutändan kan det komma an på att man har ett visst utseende eller förmedlar en speciell känsla.

Under dagens audition har hon visat upp en balettkoreografi, ett improviserat stycke och delar ur Kamuyot.

- Man får lite hintar om hur de vill att man ska dansa. Just den här koreografen vill att man ska dansa snabbt och dynamiskt med lite golvkontakt och att man hittar pauserna.

Intresset föddes hemma i Mora när en tvåårig Malin såg ett dansprogram på tv. Hon ville också dansa! Men det fanns ingen dansskola för yngre barn i närheten. Hon fick välja det näst bästa alternativet: konståkning.

- Konståkning gör att man bygger fel muskler, så det är inte så bra egentligen. Det bästa är att börja med balett så tidigt som möjligt för att bygga en bra stomme med rätt muskler och kroppsplacering. Hälften av mina kompisar började när de var två år. Det finns förstås undantag, men ska man börja senare gäller det att man har massa talang.

Malins talang upptäcktes när hon som nioåring började dansa för Dalarnas danskonsulent Sirkka-Lisa Forslund, som uppmuntrade henne att söka till Svenska Balettskolan i Göteborg.

- Utan Sirkka-Lisa hade det aldrig blivit någon balett. Hon är så väldigt bra och har hjälpt mig massor.

Hon kom in i Göteborg som tolvåring och flyttade ner för att bo hos en moster. Efter ett halvår flyttade familjen med. I Göteborg fanns möjligheten att dansa flera timmar om dagen, istället för som i Mora två timmar i veckan. Efter grundskolan tog hon sig in bland många sökande på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm där hon studerade modern dans.

- Baletten är min grund. Det är lättare att hitta in i andra danser om man först har byggt rätt muskler och hittat kroppsplaceringen genom balett. Men det är modern dans jag vill hålla på med, det är utvecklande och ger mer spelrum. Klassisk balett är för inramad.

Jakten på jobb innebär att Malin åker på auditions över hela världen. Nästa anhalt är Catania i Italien i september. Ett annat alternativ är en praktikplats hos ett franskt danskompani i höst, men det är inte klart om det kan bli av. Den resan finansieras i sådana fall av stipendiepengar. För att få anställning hos ett kompani krävs i allmänhet flera års erfarenhet.

- Det kan vara jobbigt med mycket resor och det kostar förstås pengar, men jag vill verkligen satsa nu. Det finns inget att jag hellre vill göra, jag älskar att dansa!

Men det är en tuff bransch. Senare på kvällen meddelar Malin via sms att hon inte gått vidare i Kamuyot. Nu hoppas hon på praktikplatsen istället.

- Frankrike blir utmärkt om det går igenom.

Mer läsning

Annons