Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En känsla av blått

Annons

KonstDet speciella ljusinsläppet i bilderna möjliggjorde Allvar med sin egen teknik, en "torr" tempera som tillät laseringar och övermålningar. Den informella stilen kom att utmärka hans motiv, både i landskap och porträtt. Det gällde både måleriet och grafiken, som visas här, och naturligtvis också akvarellerna, som tyvärr inte fått plats i utställningen som begränsas till ena konsthallen.

"Det ligger faktiskt ett blått skimmer över Gunnar Allvars målningar. Är det blå resultatet av tidig koloristisk frigörelse i kontakt med ljuset i den grekiska övärlden? Jag vill gärna se det så", skriver konstnären Gösta Backlund i katalogbladet. Backlund kom, tillsammans med konstnärskollegan Yngve Svedlund, med förslaget om en utställning och han har också lagt ner mycket arbete vid hängningen.

Äldsta målningen från 50-talet är mycket otypisk med sina brundova färger och sin stelt kubistiska komposition. Utbildningstidens lärare på privata konstskolor i Stockholm, bland annat Otte Sköld, påverkade den unge Allvar.

Han var född i Övertänger, men föräldrarna flyttade snart norrut med järnvägsbyggena, till Sundsvall och Härnösandstrakten. Hans Stockholmsliv började på ett bokbinderi, som han snart lämnade för det mer osäkra konstnärslivet.

-Han visste redan som tioåring att han ville bli konstnär, berättar sonen Torsten Allvar. Hans vän, amatörmålaren Valdemar Berg i Sundsvall, inspirerade.

Under stipendieresor i Sydeuropa hände något med Gunnar Allvars måleri. Han upptäckte ljuset som formgivare, naturupplevelsen andades ny friskhet. Det blev förlösande, tror Gösta Backlund.

Det finns gott om porträtt i utställningen. Gemensamt för dem är en inåtvänd känslighet. Gunnar Allvar brukade låta sina porträtt växa fram inifrån, ur bakgrunden, på ett intuitivt sätt. Den okonventionella personliga porträtteringskonsten märks inte minst i grafiken.

Älvlandskapet vid Dala-Husby var sommartid Gunnar Allvars favoritmotiv. Utställningen inrymmer också en utsökt grupp målningar från Norrland. Gunnar Allvar älskade sommaren och ljuset.

Den blå färgen binder samman de olika landskapen. Men när man ser så många målningar samlade upptäcker man också det andra-den dova glöden i de brunröda stråken, längtan blandad med jordnära värme.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons