Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Emigranters kväll på Aveny

/
  • Helryskt.

Annons

"Är du alldeles rysk", slängde min mamma ur sig när jag som barn gjort något tokigt. Tidigare generationers ryss-skräck innefattade dock aldrig den ryska musik, som ofta klingade via familjens flygel eller skivspelare.

Rachmaninov klingade också i går på Aveny, tillsammans med Prokofjev, Tjajkovskij och den ryska musikens fader, Michail Glinka.

Ruslan och Ludmila är dennes andra opera, från vilken mest den gnistrande uvertyren har behållit sin plats på konsertestraderna.

Glinka blev första ryske tonsättare att slå an i väst, med verk helt i nivå med tidens ledande italienska eller franska kollegor. Ruslan och Ludmila blev i S:t Petersburg väldigt omdiskuterat och Glinka emigrerade till sist. Så gjorde senare också både Prokofjev och Rachmaninov!

Uvertyren fick ett säkert och medryckande utförande med väl avvägt tempo. En balansfråga blev omedelbart uppenbar, då blåsarna dominerade totalbilden och att alla svaga nyanser under kvällen genomgående kunde tagits ut mycket mer.

Nordströms kroppsspråk leder till ett kraftfullt musicerande. Svårt att spela återhållet? Javisst, men först så får musiken relief. Grängesbergs Orkesterförening klarar säkert detta, en utmärkt orkester.

Marianne Feldt gjorde bejublad återkomst med tre sånger av Rachmaninov, utsökt ackompanjerad av kvällens andra solist, Max Lundberg, samt i en alt-aria ur Tjajkovskijs mörka opera Spader Dam.

Där satt Eva Dahlman av någon anledning (men följsamt) bakom flygeln. Feldt har behållit sin vackra röstfärg och har nog lagt ytterligare en tum till sin interpretationskonst. Allt på ryska, allt väl egaliserat och uttrycksfullt gestaltat.

Huvudnumret, Prokofjevs tredje pianokonsert, oftast spelad av hans sex, är musik med avsevärda tekniska svårigheter. Max Lundberg har förmodligen inte spelat verket för publik förut och för orkestern var det säkert första gången.

Resultatet blev litet blandat. Allt flöt som det skulle, alla övergångar kom som på räls. Men det önskvärda intrycket att ta del av ett mästerverk, uteblev tyvärr.

All repetitionstid och energi gick till övervinnandet av tekniska svårigheter. Synd att det bara blev ett framförande, men stor heder ändock för den samlade prestationen, inte minst från Lundbergs sida. Även den gode Prokofjev slumrar förresten ibland och låter motoriken sköta sig själv.

Musikaliskt mitt i prick kändes de utdrag ur Svansjön och Tavlor på en utställning, där också VDM Chamber Strings medverkade och därmed fördubblade stråkstyrkan på podiet.

Denna samverkan är lika rätt som viktig. Västerbergslagens Dans- och Musikskola har här en ensemble att värna om på alla sätt.

musik | klassiskt

RYSK KVÄLL

Grängesbergs Orkesterförening

Dirigent: Erik Nordström

VDM Chamber Strings

Marianne Feldt, sopran

Max Lundberg, piano

Eva Dahlman, piano

Publik: ca 100 personer

Aveny, Ludvika. 25/3

Mer läsning

Annons