Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ebba Matz pratade konst

Annons

På onsdagskvällen pratade hon om sin verksamhet på Dalarnas museum, inbjuden av Dalarnas Konstförening.

Foton visade hennes väg genom många konstnärliga rum: Det ödsliga torget på Kennedy Center i New York där hon lät fem stretande hundar kopplade vid samma stolpe illustrera EU:s dilemma. Glasblåsarverkstaden i Mureno med genomskinliga glassäckar vilande på havssand. Gruvarbetarnas duschrum med sex ballonger i installationen "Farväl".

- Jag väljer helst material efter idé, berättade hon. Känslan för rummet är avgörande när man gör installationer.

Ebba Matz lyckas ofta uttrycka en magi i sina idégestaltningar, något undanglidande gäckande. När hon fick arbeta med ett torg på Bomässan i Helsingborg konstruerade hon en stjärnhimmel som man kan gå på, med hjälp av fiberoptiklampor nere bland gatstenarna.

1996-98 hade Ebba Matz ett ateljéstipendium i Berlin.

I ett nedlagt sjukhus byggde hon en installation med 36 torsos, som uttryck för identiteter och livsval hos dem som vistats där.

- När det inte blir något av skapandet kan panik uppstå, säger Ebba Matz. Men att stressa fram något går inte. Jag är lite lat, tror mer på att frikoppla medvetandet.

Närmast deltar hon i Sculptura i Falkenberg i sommar. Hon har också tillsammans med en landskapsarkitekt arbetat med en park i Söderhamn till Jan Johanssons minne.

Ebba Matz bor i Stockholm och delar ateljé med åtta andra i Örnsberg på Aspudden. Men hon är hemma i Leksand ibland på sommaren.

- Det släpper man inte, säger hon när jag pratar med henne före föredraget.

Blir det ingen separatutställning i Dalarna? Hon svarar undvikande:

- Här satsas för lite på nutidskonsten. Och här finns för många gärdesgårdar, tycker Ebba Matz.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons