Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dramaten har hittat laget för höstsäsongen

Annons

Säsongen inleds dock med en komedi av det lättare slaget. Peter Shaffers Black comedy som har premiär på Stora scenen den 4 september är en förväxlings- och förvecklingsfars som utspelas i totalt mörker. Strömmen har gått hemma hos det unga paret (Per Svensson och Nadja Weiss) som väntar viktigt besök, rollfigurerna ser ingenting, medan publiken har full uppsikt över snubblandet och fumlandet på scenen.

Nästa premiär på Stora scenen har större sprängkraft. Shakespeares Köpmannen i Venedig är en kontroversiell klassiker som inte har spelats på Dramaten sedan Alf Sjöberg satte upp den 1962. Det är en pjäs med tydliga antisemitiska inslag, vilket har gjort att det varit svårt att handskas med den i en modern teaterrepertoar.

- Under sex år, fram till krigsutbrottet 1939, gjordes det 50 insceneringar av Köpmannen i Venedig i den tyska teatern. Nu är det 42 år sedan den sist spelades på Dramaten, säger Mats Ek. Det är en utmaning!

Han har inte raderat bort de antisemitiska delarna, utan gjort andra val för att balansera fördomarna. I hans dansanta version av Shakespeares verk spelas juden Shylock till exempel av en kvinna, Mats Eks syster Malin.

- Jag skulle inte ha gjort föreställningen annars. Det här är en möjlighet att gestalta Shylocks utanförskap och underläge och samtidigt beskriva det underläge som halva befolkningen befinner sig i, säger Mats Ek.

Köpmannen i Venedig har premiär den 9 oktober, med bland andra Stina Ekblad, Gustaf Skarsgård, Jonas Malmsjö och Melinda Kinnaman i ensemblen. Dessförinnan har två andra konfliktfyllda pjäser haft premiär på Lilla scenen. Strindbergs Kamraterna i regi av Hilda Hellwig (18 september) och Natt och drömmar som bygger på Becketts texter (25 september). I Strindbergpjäsen är det kampen mellan könen som skildras i en rasande svart komedi där Thomas Hanzon och Sofia Ledarp spelar huvudrollerna. I Natt och drömmar handlar det snarare om en existentiell kris, där det mesta kretsar kring scenveteranen Erland Josephson som regisseras av den brittiska regissören Katie Mitchell. De har tidigare samarbetat kring Strindbergs Påsk.

- Skillnaden mellan att jobba med svenska och brittiska skådespelare är att de svenska är mer diskreta, säger Katie Mitchell. Det finns en klyscha som heter att brittiska skådespelare jobbar från halsen och uppåt. Det är sant. Svenskar kan göra det och dessutom arbeta från halsen och nedåt.

Skådespelerskan Lo Kauppi fick sitt stora genombrott i våras med den självbiografiska soloföreställningen Lo Kauppi -bergsprängardottern som exploderade på Riksteatern. Nu gör hon debut på Dramaten i rollen som Elsalill i Selma Lagerlöfs Herr Arnes penningar. Den 27 november har dramatiseringen som präglas av mord, kärlek och hämnd i 1500-talets Bohuslän premiär på Stora scenen.

Regissören Birgitta Englin berättar att hon drömt om att få göra den här uppsättningen ända sedan hon såg den kontroversiella filmen Midnight Express på bio för ett antal år sedan. Hon blev så bedrövad över det hat som biopubliken utstrålade mot de turkiska fångvaktarna att hon önskade att filmen skulle gå av.

- När jag sedan läste Herr Arnes penningar upplevde jag precis den befrielsen när filmen går av mitt i hatet -om och om igen, säger hon.

I år är det 50 år sedan Stig Dagerman tog sitt liv. Det uppmärksammar Dramaten med pjäsen Strömming på Cattelin (13 november), en fantasi kring författarens sista tid skriven av Lucas Svensson. Pjäsen beskrivs som en komedi, där Stig, Stig, Stig och Stig kämpar med varandra minuten före självmordet. En av Stigarna spelas av Torkel Peterson, en annan av Per Svensson.

-Man får nog säga att det är både komedi och tragedi, säger Lucas Svensson. Dagerman hade hela det spektrat även i det han skrev. En bok som Blodsbröllop är både fars och tragedi, den har alla fasetter i sig. Till minne av Dagerman kan man med all respekt blanda tragedi och humor som han själv gör.

Höstens stora skandinaviska samarbetsprojekt är Ibsens Kungsämnena. Men den svenska teaterpubliken får vänta ända till den 9 december innan Alexander Mørk-Eidems version med bland andra Örjan Ramberg, Maria Bonnevie och Björn Granath i rollerna visas på Dramaten. Den repeteras just nu i Köpenhamn där den får premiär på Det Kongelige Teater den 10 september. Tre svenska skådespelare, tre norska och sex danska medverkar i uppsättningen.

Barnen och ungdomarna får också sin beskärda del under hösten. Dramaten öppnar en ny scen för barn som fått namnet Lilla Lejonkulan. Och på "gamla" Lejonkulan får den nyskrivna tyska pjäsen norway.today premiär den 11 september. Den beskriver två ungdomar som möts på nätet och bestämmer sig för att resa till Norge för att tillsammans begå självmord.

Dramatens fristående scen Elverket fortsätter med sin satsning på modern, nyskriven dramatik. Först ut är Love bombing som skrivits och regisserats av skådespelaren Jan Waldecranz. Lena Endre och Reine Brynolfsson spelar paret som kärleksbombar varandra. Den 25 september får Martin McDonaghs Kuddmannen premiär i regi av Stefan Larsson och med bland andra Michael Nyqvist och Jakob Eklund i rollerna. Den 8 oktober har Lisa Langseth urpremiär på sin egen pjäs Den älskade där Noomi Rapace spelar huvudrollen. Men Elverket satsar som vanligt också på andra aktiviteter -och kvalificerade gästspel. Den 2-11 november hålls en europeisk teaterfestival i lokalerna med gästspel från Vilnius, Barcelona, Strasbourg och Palermo på programmet.

- Efter ett och ett halvt år av kamp fick vi i våras klartecken att vi får fortsätta ytterligare tre år med Elverket i min regi, säger Stefan Larsson. Det är mycket glädjande. Men ambitionen är lika mycket att skapa ett Kulturhus som en teater.

-Det finns ett behov av ett hus som inte är så enormt laddat som Dramaten i all sin härlighet.

SARA ULLBERG/PM

Mer läsning

Annons