Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det handlar om att tjäna berättelsen"

Annons

Thomas Fahlander är mannen bakom Cyklonfilm i Falun. En dag i mars förra året filmade han det som skulle bli kortfilmen "Längta hem". Den handlar om en 87-årig man vid livets slut, om varför vi lever, dör och längtar - och i april visas den i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen.

- Idén kom till mig en kväll när jag satt på Smultronstället och tryckte in godis i nyllet innan filmen hade börjat och ångrade att jag inte köpt mer ifall att filmen skulle vara dålig. När jag kom hem från bion skrev jag ner min inre monolog om att man aldrig är nöjd och visade texten för Eric Carlgren.

Eric Carlgren spelar den enda rollen i den knappt fem minuter långa filmen som spelades in under en dag i mars förra året.

Thomas Fahlander är fotograf i grunden, men har testat på både film och sedan en månad även teaterregi. Just nu regisserar han sin egen pjäs Stradivarius på Nisserska Teatern i Falun.

- Jag trodde att det här med regi skulle vara en egopryl, men det handlar mer om att tjäna berättelsen. När man regisserar måste man peka med hela handen, vara målinriktad och tydlig, säger Thomas Fahlander.

Stradivarius utspelar sig i ett vårlikt Cremona i Italien. Det handlar om konflikten mellan dröm och verklighet, om sanningen, falskheten och kärleken. Om livet i stort.

Stradivarius levde på 1600-talet och byggde runt 1 200 fioler under sin livstid.

- Delar byttes ut under 1800-talet och till slut fanns det 1 400 Stradivariusinstrument. Pjäsen handlar mycket om det, om äkthet, om vad man byter bort och vad man förlorar. Vi kommer inte att använda något smink och skådespelarna får ha vilka kläder de vill. Historien ska vara tillräckligt stark i sig., säger Thomas Fahlander.

Den 13 mars har den premiär och nu återstår bara ljussättning, finputsning, och scenografi.

Thomas Fahlander har många projekt på gång, vid sidan om teatern håller han på att färdigställa en dokumentärfilm, men det finns även planer på en till pjäs med arbetsnamnet "Guds mirakel i Falun".

Vilken är den största skillnaden mellan att jobba med teater respektive film?

- När man regisserar teater provar man sig fram och plötsligt börjar orden röra sig. Det är givande att få kött på eländet man själv har skrivit. I filmregi säger men vad skådespelaren ska säga, och går sedan hem och klipper in det någonstans, då kan det hamna i vilket sammanhang som helst.

ÅSA JOHANSSON

Mer läsning

Annons