Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det bittra hatets komedi

Annons

När den inbitne ungkarlen professor Manleys mor lämnar jordelivet behöver han ett hembiträde som kan hålla ordning på hans herresäte. När aspiranten till platsen, Annie Dankworth, dyker upp i punkfrilla och sina tillhörigheter i en kundvagn lyssnar han inte på varningssignalerna utan anställer henne. Det visar sig vara förhastat. Viktigast av allt i Manleys liv är tystnad så att han kan skriva sina pinsamt mediokra romaner, som han själv tror är banbrytande konst.

Pratmakerskan Annie låter inte många sekunder fara förbi utan att hennes mun glappar, vilket bara är början på problemen. Hushållerskan, som inte alls är hushållerska utan kleptoman och mytoman, vägrar att göra mat eller utföra någon annan av de tjänster hon anställts för. Eftersom Manley i sin tur vägrar att ge henne goda vitsord så bosätter hon sig på trots i huset.

Börjar gör en Albeesk (Vem är rädd för Virginia Woolf) utnötningskamp och ett Strindbergskt könskrig där inga sparkar är för fula och inga nedrigheter för låga.

Den ultrahämmade professorn och den hopplösa mytomanen visar sig ha mer gemensamt än de tror. Båda är tragiska existenser som sargats av hårda öden. Morsgrisen Manley har gömt sig från världen i det gigantiska huset där han skrivit böcker som ingen läser och som hans mor bekostat. Vinddrivna Annie har aldrig haft ett hem och har blivit gatusmart hård och bitter över sin falnande skönhet.

Det skoningslösa kriget antar, till Manleys panikslagna förfäran, en erotisk slagsida. I ett överhettat raseri kopplar han ett strupgrepp på Annie som, utan att professorn hinner förstå vad som sker, glider över i en kyss. Annie blir glad över utsikterna till lite kuttrasju medan professorn tvingas ta itu med sin livslögn.

Komedin som Allan Svensson och Anki Lidén levererar är becksvart, desperat och händelserik. Och det är väl just denna mix som gör att Lidén och Svensson åstadkommer en så kraftfull och underhållande teater. Karaktärerna har levt ett statiskt liv som de i ett avgörande möte bringar till en explosiv final. De tvingas se sina tragiska existenser som de är när de dekonstruerar varandras personligheter i ett bad av hat och åtrå.

Allan Svensson är de små gesternas mästare och visar prov på en avancerad komik när han i en Jakobsbrottning med sitt samvete höjer kniven mot Annie: Han har blivit mördad, nu är det hennes tur. Att göra komik av detta katastrofala existentiella blottläggande är ingen lätt sak, men Svenssons avancerat lyhörda gestaltning träffar mitt i prick. Anki Lidéns stolliga husockupant matchar Svenssons truliga professor med utmärkt gehör. Samspelet slår gnistor som resulterar i helgjuten komik.

Fotnot. Pjäsen ges i dag i Ludvika och i morgon i Falun.

ANDERS LAGERQUIST

Mer läsning

Annons