Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den okända religionen

Annons

En sotsvart natt för 1 394 år sedan strömmande plötsligt märkliga ord ur munnen på en välbärgad arabisk köpman, som dragit sig undan i en grotta i närheten av Mecka för att bedja och fasta. Det tog två år innan han kunde tala om sin upplevelse och förklara för omgivningen att orden som strömmande ur hans mun faktiskt var Guds ord. Själv var han bara Guds språkrör, en ödmjuk profet i linjen från Abraham.

Köpmannen hette givetvis Muhammed, som därmed lade grunden för en av världens stora monoteistiska religioner. Islam har någonstans mellan 1,2 och 1,5 miljarder anhängare i dag. Likväl vet kristna och ateistiska västerlänningar förbluffande lite om denna djupt fascinerande religion som enbart genom sin fantastiska historia borde tillhöra allas bildningsegendom.

Så religionshistorikern Karen Armstrong är ute i gott, upplysande och informativt ärende när hon återberättar denna världsreligions svindlande historia på blott två hundra sidor i den nya boken Islam.

Formatet innebär naturligtvis enorma begränsningar, men Karen Armstrong lyckas ändå förmedla mycket av kärnan av islam genom att rakt upp och ner återge historien från den där mystiska natten år 610 efter vår tideräkning fram till i dag.

Islam är alltså ingen traditionell lärobok. Det är mer historia än religion och bara indirekt berättas om muslimska ritualer, seder och trosuppfattningar, vilket faktiskt har en poäng. Som läsare kan man svårligen motstå berättelsens kraft och dessutom sätts flertalet av islams centrala begrepp in i rätt historiskt sammanhang. Intressant är också hur Armstrong visar hur intimt islam har vuxit fram och influerats av kristendom och judendom.

Problemet är att detaljrikedomen bitvis är mer förvirrande än klargörande. I takt med att Karen Armstrong närmar sig nutiden blir det mer och mer uppenbart att hennes egen, högst diskutabla, syn på historiens drivkrafter inte är någon självklar sanning, utan bara en av många möjliga tolkningar. Likväl är Islam en spännande, tankeväckande och angelägen bok. Okunskapen och framför allt fördomarna om islam har ju firat triumfer efter terrorattackerna den 11 september.

Islam sägs vara en aggressiv, hierarkisk, kvinnoförtryckande, brutal religion som ständigt hetsar till "jihad", heligt krig, och som försvarar mord på alla icke rättroende, gärna kristna och judar.

Skärskådar man kristendomens historia på samma sätt framstår den som minst lika blodig och genuint förskräckande. Skärskådar man dock kristendomens själva lära framstår den som minst lika ödmjuk, kärleksfull och tänkvärd som islam.

Det otäcka är ju vissa utövares bisarra tolkningar av läran. Så har varken Usama bin-Ladins terrorhandlingar eller palestinska självmordsbombare stöd i islam. Mord är aldrig tillåtet, än mindre självmord. Liksom inom kristendom och judendom förbjuder islam självmord av det enkla skälet att endast Gud kan ta tillbaka vad Gud har givit. Givetvis kan man inte blunda för de brott som i dag begås i islams namn. Men det kan vara värt att känna till vad som är äkta tro och vad som bara är religiös fernissa, om man vill förstå de fruktansvärda drivkrafter som döljer sig därunder.

Fotnot: Dar al-Islam betyder islams boning och innefattar de regioner som är under muslimskt styre. Hajj är vallfärden till Mecka som varje muslim bör göra en gång i livet. Jihad betyder inte heligt krig utan kamp och syftar ursprungligen på människans inre försök att förändra muslimer till det bättre. Den krigiska tolkningen gäller uteslutande försvarskrig, eftersom angreppskrig är förbjudet inom islam; det är därför Usama bin-Ladin och hans gelikar med en paradoxal glidning talar om försvar när de begår terrorhandlingar.

ÖRJAN ABRAHAMSSON

Mer läsning

Annons