Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalaform på nya vägar

Annons

Design | Avesta

Dalaformat

Verket, Avesta hytta

18/6 - 28/8

Design griper in överallt i vardagen i en tid där identitet blivit lösenord. För företag är profilering och anslående varumärken viktiga. Falu rödfärg lanseras exempelvis numera i burkar med grafiskt läcker dekor i design man minns.

Modet är alltid i täten när det gäller designtrender. Men också här betyder traditionen mycket i identitetsskapandet. "Hårkullan" Nina Sparr skapar både smycken och tangatrosor i hår, Helga Sjons Nilsson stickar vilda kreationer med folkloreränder, PG Elfström nyskapar mode i Malungsskinn, och så vidare.

I hemmet visar vi vilka vi är eller vill vara. Leksandsstolar och Jobstryck har följt oss länge, men i dag dyker de upp i nya former. Inflyttade designers får oss att se med nya ögon, som japanen Seiya Mitazaki i Orsa som givit barnstolen nytt formspråk.

- Traditionen i kombination med influenser utifrån är typiska för Dalarnas formuttryck, tycker Rebecca Ahlstedt, projektledare för Designåret i Dalarna. I dag måste vi vara lyhörda för nya behov i en värld där stilar, kulturelement och formidéer lånas, omarbetas och återanvänds.

Rebecca Ahlstedt och industridesignern Stina Moraeus har utformat utställningen som öppnar i dag, lördag. De har utgått ifrån nomineringar som länsstyrelsen låtit en referensgrupp, bestående av konstnärer och formgivare, göra.

Utställningen visar vad kreativa möten mellan designers och producenter kan åstadkomma. Lina Rickardssons djärva design av plastmattor ligger exempelvis bakom Gagnefs väveris nyanställningar. Utställningsarrangörerna har också efter egen fantasi parat ihop fler dalaföretag med starkt varumärke med olika designers, för att ge exempel på vad det skulle kunna ge i framtiden.

- Sverige har många duktiga designers, men det köps för lite designtjänster här, konstaterar Rebecca Ahlstedt.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons