Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brügge

Annons

I Brügge är det bristen på framsteg som gjort överlevnaden möjlig.

Medan de två världskrigen förödde städer över hela Europa, lämnades Brügges medeltida stadskärna intakt. Det fanns helt enkelt inget som var värt att bomba (vare sig industrier eller särskilt många människor).

Därför är Brügge i dag en av kontinentens mest pittoreska städer. Varje år kommer tre miljoner turister hit för att åka båt på kanalen (som sträcker sig runt och igenom stadskärnan), flanera längs gränderna och äta musslor.

Ingen i Brügge är intresserad av att förändra staden - det skulle bara innebära färre turister.

Därför drog stadens borgmästare redan 1995 i gång en stor lobbykampanj för att ro hem kulturhuvudstadsåret 2002. Den oförskönade anledningen var helt enkelt att man ville åt pengarna för att öka turistnäringen ännu mer.

När Brügge fick kulturhuvudstadsåret gav arbetet mycket riktigt omedelbar utdelning. Ingen regering vill ju visa upp skamfilade fasader när resten av Europa kanske tittar in på besök.

- Vi fick loss 20 miljoner euro för att renovera staden, något som annars säkert tagit 15-20 år, säger Hugo de Greef, chef för kulturhuvudstadsåret.

Faktum är att restaureringspengarna nästan är det viktigaste som hänt Brügge under kulturhuvudstadsperioden. Budgeten för alla kulturarrangemang är i princip lika stor - 25 miljoner euro. För dessa har Hugo de Greef valt att satsa på ett par breda historiska arrangemang (till exempel målningar av Jan van Eyck och en nu pågående utställning med medeltida manuskript som normalt ligger bakom lås och bom i ett före detta kloster), samt en rad mindre betydelsefulla happenings med samtida förtecken.

Tanken är tydlig: det här handlar inte om att skapa ett rum för ny kultur, utan i stället att skapa ett större rum för staden genom att tillföra den ytterligare en dimension.

- När Antwerpen hade kulturhuvudstadsåret 1993 var det l'art pour l'art, konst för konstens egen skull, som gällde, säger Hugo de Greef.

- Man visade samtida konst och satsade på att ge största möjliga konstnärliga frihet. Vi har tänkt annorlunda.

Ja, Brügge har tänkt på sig själv, snarare än på andra. Och det har fungerat, för turismen har mycket riktigt ökat.

- Vi räknar med cirka två miljoner extra besök i år, säger Hugo de Greef.

ANDERS MILDNER

Mer läsning

Annons