Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Början till något stort

Annons

När en 14-årig Hannah Husàhr på ett fullständigt självklart sätt gick in och sjöng solo på Vårfestivalen i Borlänge, skrev undertecknad att det rörde sig om en sångerska som själv skulle bestämma hur långt hon skulle gå.

Nu är hon 18 år. Nu har hon bestämt sig. Hon ska gå långt.

En mycket blygsam lyssnarskara fick ett smakprov på hur långt det kan bli frågan om när Husàhr gav programmet "På sångens vingar" i Stora Tuna kyrka i går kväll.

Hon är ingalunda en färdigstöpt sångerska. Hon kommer att få arbeta vidare med sin rösts rörlighet och med att inte automatiskt öka volymen på höjden - men Husàhr har något fullständigt bedårande, charmerande och varmt i sin naturröst.

Den är en gåva.

Den ligger i sitt naturliga registeromfång något lägre än den andra lyriska sopran under utveckling som åhöraren i Dalarna omedelbart kommer att tänka på - Maria Keohane.

Husàhr är en av ytterligt få som från studier på konservatorienivå gått direkt till att antas på anrika Guildhall School of Music and Drama. Där fullt av världsartister utbildats.

- Alla kommer att vara jätteduktiga där. Det blir stenhård konkurrens. Jag ställer in mig på det redan nu.

Det kommer under de fyra studieåren också att bli väldigt hårt arbete. Men Husàhrs föräldrar räknar hennes envishet som en av hennes stora tillgångar.

Husàhr gav ett timslångt program till Inga Widells ackompanjemang och berättade chosefritt om musiken. Widell spelade fint Lacrimosa ur Mozarts rekviem i en orgelarrangemang av Elmehed och valde en förskräcklig nasal orgelstämma till Mendelssohns "På sångens vingar" (som alltså fick ge konserten dess namn).

Den mest kända operamusiken av Händel är "Ombra mai fu" ur Xerxes och "Lascia ch'io pianga" ur Rinaldo. Husàhr gjorde den senare arian på ett gripande sätt. Det var också fallet med Simons "Bridge over troubled water" och två "An die Musik" och "Lied der Mignon" av Schubert.

- Jag försöker vara öppen vad gäller vilken musik jag ska inrikta mig på. Jag vill pröva allt möjligt.

Rösten ligger fantastiskt fint för tidig sakral musik, visade Husàhr i recitativ och arior ur Pergolesis Stabat Mater.

- Visst, de är ju jättevackra. Jag tycker om att sjunga dem.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons