Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Berest dalkulla tar över styret av föreningen Svensk Form

Annons

Designföreningen, som fyller 160 år under Designåret, har befunnit sig i en hetsig debatt den senaste tiden, bland annat på grund av sin dominerande ställning som smakledare på den svenska designmarknaden.

Ewa Kumlin tycker att Svensk Forms uppgift är att inspirera och att göra människor medvetna om bra design, snarare än att vara smakdomare.

- Vi designar vår tillvaro själva. Men det gäller att våga välja efter egen smak och att bli medveten i sina val. Vi har rätt att ställa krav på god formgivning i det stora utbud som omger oss, menar hon.

Föreningen Svensk Form har bland annat anklagats för att vara modernistkramare, låst i det klassiskt nordiskt blonda. Men Ewa Kumlin tycker att den här debatten om god smak redan börjar kännas förlegad och passerad. Hon hoppas att Designåret ska bidra till nya friska aspekter på begreppet design.

- Design i dag är allt från industriprodukter till objekt som närmar sig konst, säger Ewa Kumlin som för in design under tre rubriker: Miljöer, tjänster och produktion.

Den 1 december tillträder hon sin post. Det innebär att hon hinner med slutspurten i förberedelserna inför Designåret 2005.

Hon berättar att hon varit på inspirationsmiddag hos landshövding Ingrid Dahlberg, där hon fick intryck att det är full fart i Dalarna inför Designåret. Hon konstaterar också förväntansfullt att de statliga myndigheter, stiftelser med mera, som fått i uppdrag av regeringen att medverka i Designåret 2005 nu lämnat in planer på mer än 400 projekt.

Att hon fått uppdraget att leda föreningen Svensk Form har säkert till stor del att göra med att hon bidragit till att sätta svensk design på världskartan.

Ewa Kumlin, som är utbildad på Konstfack, har producerat åtskilliga dansföreställningar, konstutställningar, teater- och litteraturprojekt inom och utom landet. 17 år har hon bott i bland annat Brasilien, Grekland och Japan, där hennes man varit ambassadör, och det har gett henne ett ovanligt stort kulturellt kontaktnät. Tillbaka i Stockholm har hon drivit ett eget kulturproduktionsbolag.

Ewa Kumlins största engagemang hittills har varit projektet Swedish Style in Tokyo 1999 och 2001. Det fick sin fortsättning i augusti i år i Tokyo Style in Stockholm.

- Att svensk design har haft ett uppsving i Japan beror på att vi delar kärleken till naturen, att vi gillar vardagskvalitet och rena enkla former. Japaner och svenskar dras till det måttfulla och sparsmakade.

Men det finns också en annan sida i den nya japanska kulturen, påpekar Ewa. Det brokiga och kitschiga, alla roliga leksaker och figurer som roar de unga. Jag älskar den sidan också.

- Japanerna är också förälskade i svensk allmoge och knätofsar, det blommiga och lekfulla, tillägger hon och berättar om Sweden Hills i Hokaido, som ständigt växer genom importen av röda stugor.

- I mitt nya uppdrag ingår att främja debatt om design, bland annat i tidningen Form. Nu ser jag fram emot att jobba operativt och träffa medlemmarna, säger Ewa Kumlin, som tror att man behöver satsa mer på samhörigheten inom den ideella föreningen Svensk Form, som förutom 7 000 medlemmar också har en företagspool med ett 70-tal företag i sitt nätverk.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons