Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Årets festivaler kör fegstilen

Annons

Var det skivkrisen som smittade av sig på festivalerna i fjol? Var det Gyllene Tiders fel? Är det vädret som bör förbannas?

Sommaren var i alla händelser obarmhärtig mot arrangörer.

Arvikafestivalen gjorde en förlust på fyra miljoner kronor. Det sviktade under fötterna på festivalfolket i Hultsfred också.

Föreningen Rockparty kunde konstatera en och en halv miljon kronor i förlust. Anställda fick sparken. Här i länet satsade Dalhalla extra på sin årliga operafestival men skippade "veckan med Wells". För det misstaget fick arenan böta med en förlust på 3,2 miljoner kronor. Rättviks kommun agerade räddande ängel genom att bevilja borgensåtagande på två miljoner.

FFF som bantat sig så smal och tunn att den knappt ens blippade till på den svenska festivalkartan gick back 250 000 kronor.

Musik vid Siljan tappade publik.

Det gick åt pipsvängen för nästan alla festivaler i fjol. En bransch i kris.

Peace & Love tycks dock leva ett eget liv. 18 500 biljetter sålda i fjol. Rekordpublik och en liten slant (6 000 kronor) till Svenska freds.

I år intar festivalen mogenläge med farbröderna Lundell, Wiehe, Di Leva, Plura, Sundström och Dageby. Dessutom säkra kort som Håkan Hellström och Moneybrother.

Men det känns faktiskt varken opportunistiskt eller fegt. Mer som ett ärligt försök att à la Roskilde lura med fler vuxna i folkfesten.

Dessutom Khonnor, Pellumair, The Creekdippers... Peace & Love axlar manteln som Dalarnas mest egensinniga och personliga musikfestival när FFF:s stjärna falnar.

Samtidigt som det gick åt fanders för festivalerna åkte Per Gessle Eriksgata genom Sommarsverige förra sommaren.

En halv miljon såg Gyllene Tider. Spelningen på Nya Ullevi i Göteborg drog 59 000 personer. Så många lockade inte ens Bruce Springsteen året dessförinnan, och Bossen kuskade inte runt i åttioelva andra svenska städer med sitt E-street Band.

I år får den svenska festivalpubliken skörda bitterljuva frukter efter fjolårets missväxt.

Du som mår bäst tillsammans med välbekanta, breda och gedigna artister kan se fram mot skön underhållning. Du som älskar att botanisera i det okända har inte mycket att hämta.

Resultatet av fjolårets festivalkris är en populariseringsvåg. Arrangörerna vågar inte ta risker. I år praktiserar de en musikalisk motsvarighet till säker sex. Ut med atonal avantgardism och experimentell electronica.

In med Magnus Uggla och Lasse Berghagen.

Artister som funkar i alla väder.

Hultsfred har ett fint artistuppbåd i år. Men inga osäkra kort. Musik vid Siljan och Dalhalla presenterar kvalitetsprogram. Men spännande känns de inte.

Hultsfred har redan sålt 31 100 biljetter. Nytt publikrekord. Dalhallas försäljning flyter på som ett rinnande vatten.

Det vore elakt och orättvist att skuldbelägga någon för den popularisering som genomsyrar sommarens festivalprogram. Biljetter är dyra. Den som vill se Gyllene Tider med familjen har inte råd med MvS och FFF. Enkel ekvation. Och arrangörer kan inte begå självmord genom att medvetet driva festivaler i konkurs.

Ett långvarigt lågtryck medför dock viss risk för kulturell utarmning.

Låt oss därför hoppas att Wells får en kanonvecka i kalkbrottet.

Så att arrangörerna vågar ta ut svängarna lite nästa sommar.

Mer läsning

Annons