Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Amanda Jenssen gör toppshow i Grängesberg

/

Amanda Jenssen sätter fyrverkerier i baken på dalapubliken redan från start då hon äntrar Cassels scen. Den tycks vara skräddarsydd för henne och bandet.

Annons

När Amanda Jenssens namn kommer upp under samtal i min bekantskapskrets så är det oftast tillsammans med positiva ordalag. Vad kan detta bero på? Är det vår törst efter en kommersiellt gångbar artist som är mer än en röst bakom en mikrofon och som lägger en större personlig prägel på sitt material? Eller är det blandningen av ditt och datt bland olika genrers som tilltalar gemene man? Det går bara att spekulera.

Sedan debuten, för snart exakt fem år sedan, så har hennes karriär gått spikrakt uppåt. Med både en hängiven påhejande publik och en enad kritikerkår bakom sig så har hon hittills inte ramlat ner från framgångspedestalen. När hon nu turnérar senaste spökcabaretbetonade albumet Hymns for the haunted slösas det inte på krutet.

Tematiken från albumet har överförts till scenen. Den gothiska scenografin med dödskallar, spektakulära klädesplagg och tillhörande praktfull ljussättning tillför en nerv som verkligen behövs. Musiken kan ibland kännas för enhanda, speciellt i det äldre materialet. Jag blir snabbt mätt på den old school-feeling som har blivit Amanda Jenssens signum. Därför är fokuset på det nya albumet välkommet, främst för att låtarna helt enkelt är så mycket bättre.

Trots den sittande sömndruckna medelålderspubliken så fullkomligen rivs Cassels anrika lokal (som verkligen kommer till sin rätta här) ner av det medryckande retrogunget.

Amanda Jenssen är en av landets coolaste artister. Och för er som undrar - Ja, man snurrar ståbasarna fortfarande.

Annons