Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allmoge och minimalism

Annons

Det lilla lilla barnet har placerats på piedestal i Kent Boholms installation på gräsmattan. Med sparkdräkt av rosa orsasandsten sprattlar knubbiga dockor gjutna i järn och aluminium, i obekymrade balansakter uppe på den huggna stenen.

Silversmeden Karin Ferner ger oss helt nya aspekter på folkkonstens lust att pynta, när hon bygger ljusträd med glänsande plåtlöv och prunkande pappersblommor, "fattigmans juveler". En bro av associationer slås mellan mexikansk folkkonst och svenska julträd. Inspirerad av bysmedernas allmogekronor har hon också konstruerat takkronor, där det glimmar - inte av kristall, men av discoblinkande julgrans- slingor.

Folkdräkternas kattuntyger och loppisens gamla knappar blandas med silver i stramt lekfulla smycken.

Inga Björstedt visar textila collage på mellanvåningen. I några utgår hon från ett kart-tema, när hon bygger ut abstrakta kompositioner, där vindlande vattenleder, hus och infarter får nya oanade betydelser.

Ljus och genomskinlighet präglar överraskande nog det andra temat - sten. I Skåne har hon tillsammans med andra konstnärer arbetat med ett projekt kallat Sten och makadam. Stenens massiva oigenomtränglighet har hon tacklat på motsatt vis, med tunnaste gasväv, håligheter och nät. Hon uttrycker också kraften när väldiga block sprängs - genom extremt spröda och känsliga blyerts- och penselstreck.

Högst upp på vinden härskar en lågmäld stämning. Mot Lena Willhammars svarta och vita objekt i porslinslera står John Franzéns skissartat enkla torrnålsblad.

Livet med barnen har betytt mycket som inspirationskälla. Han håller fast vid sitt ideal, att bilden ska växa fram med en direkthet utan baktanke. I det nära och privata, den lilla världen, berättar han om gemensamma erfarenheter.

Lena Willhammar gjuter numera hellre än drejar. Objekten på golvet, simringar och kuddformer, har hon gjort med tanke på sådant som kroppen behöver. Möjligheten att gjuta dubbelväggigt utnyttjar hon raffinerat i kaffemuggar som inte bränns; kaffebruna nertill, mjölkvita upptill och med tumgrepp i stället för öra.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons