Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

8,5 miljoner kan inte ha fel

Annons

Cirkus Gyllene Tider kommer till stan. Det kan väl knappast ha undgått någon. I veckor har kvällspressen agerat reklambyrå för turnén. På bästa nyhetsplats har de publicerat självklarheter som i många fall inte fyllt någon annan funktion än att ytterligare höja intresset för fem medelålders män med en proppfull arsenal av after ski- och charter-hits.

Gyllene Tiders andra återtåg är något stort. En halv miljon sålda biljetter är något speciellt. Men det är också det enda som är stort i sammanhanget. Musiken är det inte.

Jag kan förstå att den första generationens Gyllene Tider-fans i berusade semestertider nostalgiskt vill drömma sig tillbaka till en oskyldig tonårstid före skrikiga ungar, villalån och heltidsjobb. Men jag fattar inte hur gruppen och Per Gessle lyckats nå ut till dagens tonårspublik. Det första jag fick lära mig som liten var att akta mig för gubbar som viskar ?tycker om när du tar på mig? med hes röst.

En som förstått att det intressanta med Gyllene Tider inte har något med musik att göra är Expressens Anders Nunstedt som istället för att kritisera som vanligt koncentrerar sig på att sparka in redan öppna dörrar. Effektivt undviker han att skriva om musiken. Rapport efter rapport om publikrekord och jättejättemånga människor som tycker Gyllene Tider är jättejättebra. Jaha. Och?

Medan Aftonbladet gör sitt bästa för att hålla en någorlunda nyanserad profil stryker Nunstedt medhårs istället för att säga som det är: Kejsaren ser ut som en hamster i kortklippt pluppfrisyr och bandet levererar ett hitmedley som bara Tomas Ledin skulle kunna överträffa i frågan om fåniga texter och fylleskrålande allsångsrefränger.

"410 000 biljettköpare kan inte ha fel". kunde man läsa i gårdagens Falu Kuriren. Det kan de visst ha. Så inihelvete fel. Det är därför man använder sig av experter när det gäller att utse prestigefyllda utmärkelser som nobelpris och liknande.

Antalet fans och skivköpare kommer aldrig vara synonymt med någon som helst musikalisk kvalitetsstämpel. För hur skulle det se ut? Med ett sådant resonemang skulle McDonalds vara en bättre restaurang än Opera Källaren bara för att de har fler matgäster.

Alltså, missförstå mig inte nu. Jag vill inte på något vis förstöra stämningen för er som precis i denna stund sitter vid köksbordet i Linghed, Falun, Långshyttan, Borlänge, Säter eller var ni nu bor, och svär över undertecknad.

Fler än 20 000 likasinnade. Sommartider. När vi två blir en. Vad kan jag göra åt det? Ni kommer garanterat få en toppenkväll utan mig. Och utan de 8,5 miljoner svenskar som faktiskt tagit sitt förnuft till fånga den här sommaren och vägrat den masspsykos som stavas Gyllene Tider.

410 000 biljettköpare kan ha fel. Men 8,5 miljoner i hängmattor, soffor och tv-fåtöljer har det inte den här gången.

JONAS GRÖNLUND

Mer läsning

Annons