Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

2001 års största konsertupplevelser

Annons

Kristina från Duvemåla i Leksand Vilhelm Mobergs nationalepos för frihet och preventivmedel i Björn och Bennys tolkning, åkte på Sverigeturné och anlände till Sammilsdal i Leksand den 16 juni. 6500 i publiken fick vara med om en folkfest med skyhög picknick- och fickkamerafaktor. Kompbandet och Göteborgs symfoniorkester var utmärkta. Men det som gjorde det till en av årets bästa konserter i Dalarna var främst Helen Sjöholms underbara scennärvaro och nakna, starka, klara röst. Publiken höll knappt på att låta artisterna gå av scenen efteråt. Jublet för Peter Jöbacks (tillfälligt hemma från Londonteatrarna) "När guldet blev till sand" visste inga gränser. Men Sjöholm var alltså ännu bättre.

La Bohème i Falun När en av världens oftast framförda och bästa operor gavs i ett samarbete mellan Dalasinfoniettan, Norrlandsoperans kör och Folkoperans solister gick Falun en helg i mars i operafeber. De 900 biljetterna till två föreställningar förslog inte långt utan såldes slut snabbt. Också genrepet var fullsatt! Falupremiärens föreställning dominerades av sopranen Charlotta Larsson i rollen som Mimi och barytonen Michael Weinius som Marcel. Uppsättningen kompromissade inte varesig visuellt eller musikaliskt med framställningen, utan hade signum av ett fräckt, uppkäftigt och konstnärligt intressant operahus. Här spräcktes den budget som senare fick Musik i Dalarnas vd Peter Waldemarsson att hoppa av.

Katarina Karnéus i Leksand Ett föga marknadsfört försök med en konsert i kulturbyggnaden Hildasholm slog mycket väl ut den 12 augusti. Pianisten Bénédicte Haid och mezzosopranen Katarina Karnéus kan ha svarat för 2001 års bästa kammarmusikkonsert i Dalarna. 100 personer tog plats i stora salen (och i hallen och trappan). Det var för många. Gränsen borde vara 70 i publiken. Karnéus var en av två framstående sångerskor med erfarenheter från Metropolitan som gästade länet (se nedan). Och som hon sjöng! Från explosivitet i Bizets Carmen, innerlighet i Schumanns Stuart-lieder, till filigransarbete i Mozartarior. Samarbete mellan Kammarmusikföreningen Siljan och Hildasholm efterlyses!

Verdis Rekviem i Dalhalla Hon sjunger inte ofta i Sverige och hade inte gästat Dalarna sedan 1994. Till Dalhalla kom Nina Stemme den 10 augusti, direkt från samarbetet på Metropolitan med världens hetaste dirigent, Valerij Gergiev. "Man ska ligga både lågt och högt, ibland sväva ovanför alltihop som en ängel, och ha stor dramatisk kraft", sade när jag intervjuade henne om det stora sopranpartiet i Verdis Rekviem. Rekviet var operafestivalens bästa inslag - just tack vare Stemme (och i viss mån Ann Hallenberg). Jag var lyrisk över hennes förmågor: "...från att spinna silvriga legatobågar till att i volym överflygla en hel hundramannakör och symfoniorkester". Nu vill jag höra Nina Stemme i en stor solistkonsert i Dalhalla.

Daniel Röhn i Falun. I den mån det finns en musikgen har violinisten Daniel Röhn den. Konsertpianister och konsertmästare på högsta nivå överallt i stamtavlan. Till det lägger han något djupt personligt. Något läckert, hisnande, inkännande och smärtsamt - precis vad Paganinis första violinkonsert behöver för att inte bli ett verk för själlösa, tekniskt drivna violinposörer. 22-åringen från Mora och München gick på knock med ett sprakande framträdande i Kristinehallen den 10 november. Det är svårt med orden efter så starka upplevelser som Röhns konsert. Men varför inte likna honom vid en Waldner, McEnroe, Maradona eller Forsberg? Sällan har jag sett en så extatisk publik som den kvällen. Jag håller med den. Daniel Röhn var bäst 2001.

De kom nästan med:

Dido och Æneas i Falun, Musikkonservatoriets barockopera den 19 maj. Duo a piacere (Joakim Svenheden, violin och Mats Bergström, gitarr) kammarmusikkonsert, Sollerö kyrka den 4 juli. Verdis La Traviata med Estniska nationalteatern i Dalhalla den 16 augusti. Peter Jablonski i Tjajkovskijs första pianokonsert, Dalhalla den 1 juli.

Mer läsning

Annons