Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nattambulanser kan försvinna i Dalarna

Borttagna nattambulanser i Borlänge och Rättvik.
Nu kan DT avslöja förslaget till hur landstinget kan lösa "rastkrisen" – och det möts av hård kritik.
– Nu får övriga i området hålla andan att något allvarligt inte händer, säger en källa som vill vara anonym.

Här är nästa del i turbulensen kring ambulansverksamheten i Dalarna.

DT kan nu avslöja delar ur det förslag till förändring som plockats fram för att klara ambulanssjuksköterskornas nya rastavlösning (se faktaruta) – och det innebär minskad beredskap om nätterna i vissa delar av länet.

* Bland annat föreslås en av tre nattbilar i Borlänge – det största och mest belastade ambulansdistriktet – att tas bort. Ambulansen i Borlänge har flest prio ett-larm, vilket innebär utryckning med blåljus och siren, i länet och kan ha passningsuppdrag så långt bort som till Vansbro och Avesta. Förslaget möts av hård kritik av personal, som menar att den minskade nattberedskapen kommer få konsekvenser för patienterna. Några ambulansanställda har skrivit ett öppet brev som DT publicerar i dag. (Klicka här så kommer ni till brevet)

– Ribban för vad ett prio ett-larm är kommer inte att höjas. Däremot kommer inte ett prio ett-larm innebära att man får ambulans direkt. Patienter kommer att få vänta, säger en anställd som vill vara anonym.

En annan källa berättar att Falun-Borlänge (i dagsläget fem nattbilar) hjälper intensivvården med akuttransporter till Uppsala, och att det inte är ovanligt med att två-tre bilar är borta samtidigt.

– Nu får övriga i området hålla andan att något allvarligt inte händer.

– Det finns en anledning till att det finns fem nattbilar i Falun-Borlängeregionen.

* Även Rättviks nattbil föreslås att tas bort. I stället flyttas den över till Leksand.

– Det blir längre hämttider. Då måste man ju åka från Leksand, Mora eller Falun. Och får Mora (två nattbilar, reds anm.) en körning till Uppsala, eller Falun, så kan de ju inte passa åt det hållet och då har de också hela Sälenområdet kvar uppåt.

– Det blir en försämrad beredskap för Rättvik, helt klart, och under sommaren fördubblas befolkningen, säger en tredje källa till DT.

Anledningen till förslaget är att stärka upp resurserna på dagarna – då ambulanssjuksköterskorna ska ha rast, och rätt att lämna sin arbetsplats. Ett område där beredskapen stärks är Ludvika.

DT har sökt verksamhetschefen Åke Centervärn för kommentar utan framgång. Men när han i förra veckan fick frågor om hur man tänker lösa rastsituationen svarade han att "det finns ett arbetsmaterial som grund" i ett mejl, och att:

"Arbetsmaterialet behöver genomarbetas en gång till och riskbedömas innan det blir en konkret och färdig produkt att offentliggöra."

Dessutom ville han inte svara på frågor om hur förslaget såg ut.

"Arbetsmaterialet bör stanna som sådant eftersom att det kan bidra till felaktiga slutsatser innan det är genomarbetat och riskbedömt", skrev han.