Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rushrail går i konkurs

På måndagseftermiddagen försattes Rushrail på egen begäran i konkurs vid Stockholms tingsrätt och ett dygn senare stoppades tågen

Annons

Bolaget har den senaste tiden varit föremål för företagsrekonstruktion sedan 22 augusti till 22 november. Därefter begärde Rushrail fortsatt skydd mot sina fordringsägare men tingsrätten sa nej och den 8 december beslutade Stockholms tingsrätt att rekonstruktionsperioden ska upphöra.

Läs mer (PLUS): Facket om konkursen i Borlänge: "Anställda kan förlora pengar"

Ett Rushrail på Malungs station.

I måndags begärde Rushrail sig själv i konkurs.

"Rubricerat bolag, som är på obestånd, ansöklker härmed om att försättas i konkurs", skrev bilagets företrädare och föreslog advokat Lars Wiking som kokursförvaltare.

Stockholms tingsrätt beslutade om konkursen under måndagseftermiddagen.

Ett fyrtiotal personer arbetar på Rush Rail, varav majoriteten är lokförare. De flesta är stationerade i Borlänge.

Vid lunchtid på onsdagen stoppade konkursförvaltaren Lars Wiking, vid advokatfirma DLA Piper Sweden KB i Stockholm, tågen.

Rushrail kör AB Trätågs tågtansporter åt Stora Ensos och BillerudKorsnäs svenska industrier, 3,1 miljoner kubikmeter skogsråvaror per år. Det är nu fem-sex trätåg per dygn som är inställda

– Vi har länge varit införstådda med att rekonstruktionen kunde sluta i konkurs. Så vi har fört samtal med ett flertal aktörer och nu med konkursförvaltaren, säger Olle Pettersson, vd på Trätåg AB som räknar med några dygns tågstopp.

– Men jag är inte orolig, trafiken kommer igång men kommer att stå några dygn innan konkursförvaltaren är klar med vår nye operatör, säger Olle Pettersson som inte vill spekulera i vem som tar över som Trätågs operatör innan alla bitar är på plats.

Olle Pettersson bedömer att de bruk som Trätåg levererar till har råvaror i lager som klarar detta.

Ulf Klenssmeden, som är virkeschef på Stora Enso konstaterar att just nu står deras tåg:

– Där det behövs pusslar vi om i våra flöden och använder andra leverantörer. Men vi tror inte på något långt tågstopp. Trafiken är säkert igång inom kort, säger han.

En orsak till Rushrails ekonomiska problem är en affär i Norge, som inte gått att genomföra som planerat. Rush Rail har inte fått de tillstånd som krävs från norska myndigheter och trafiken har körts av ett norskt bolag. Det har blivit dyrt.

I bakgrunden finns också en ägarstrid. Riskkapitalbolaget Bure fick sin ägarandel kraftigt minskad vid en nyemission för något år sedan och har sedan dess försökt få emissionen upphävd. I november kom dock hovrätten fram till att Bure saknar talerätt i frågan.

Rush Rail har också hyrt flera av sina lok av Bure.

Mer läsning

Annons