Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pizzarevolution i Stockholm - Leksands knäckebröd hårdlanserar sin knäckebrödspizza

/

I slutet av veckan och i början av nästa fylls frysdiskarna med Leksands knäckebröds djupfrysta knäckebrödspizzor.
Om ett år hoppas man ha sålt en miljon pizzor i Sverige och en halv miljon i frysta pizzans hemland nummer ett - Norge.

Annons

Den här artikeln kunde du ha fått som pushnotis direkt i din mobiltelefon.

Ladda ner den nya DT-appen i Appstore för Iphone eller här i Google play om du har en telefon med Android.

– Det är vår största lansering någonsin, avslöjar vd Peter Joon och Annika Sund, marknadschef för Leksands Knäckebröd, om familjeföretagets nya satsning tillsammans med nordiska pizzamästaren Josef Hakimi. Det är han som har utvecklat pizzarecepten, som ett företag i Hällefors sedan gör och som kommer att distribueras till butikernas frysdiskar i Sverige och Norge.

Annika Sund berättar att på alla mässor där man serverat knäckepizzorna, eller på Tegera arena, så är det samma sak sedan länge, långa köer.

– Och Plura och Kalle Moreaus har serverat knäckepizza i sina program. Så det känns som att knäckepizza redan är etablerat

– Det har gått rekordfort, ett halvår fram till butikslanseringen, säger Annika Sund, som blev offentlig till lunch på tisdagen då Leksandsbröd bjöd alla tidningsredaktioner man kunde hitta i Stockholm på en fryst knäckepizza till lunch.

Josef Hakimi förklarar att han inte skulle nedlåta sig att låna ut sitt namn och ära till någon dålig snabbmatsprodukt.

– Här har det inte fuskats med billiga råvaror i våra tre första frysta knäckepizzor. Och jag känner ingen smakskillnad mellan färsk knäckepizza och fryst. Inga e-tillsattser utan äkta vara med mer fyllning för pengarna. Inga skitgrejor får förstöra mitt rykte, säger Nordiska pizzamästaren Josef Hakimi.

Han valde livet som pizzabagare framför en ingenjörskarriär på Ericsson och har bakat knäckepizza i pizzeria Bosporen i Leksand sedan 2013 och nu i sin nya pizzeria Bella Pizza i Rättvik. Numera syns han ofta i pizzajurysammanhang och i Svenska pizzalandslaget.

– Vår pizza innehåller mycket mindre fett än andra frysta pizzor och mer fibrer som ger bättre mättnadskänsla, säger Annika Sund.

Hon hoppas att marknadsföringstricket i Stockholm ska fungera för målgruppen för produkten, unga grabbar som vill ha något enkelt, gott och coolt framför datorspelet och dem når man inte via tidnings- eller tv-reklam men kanske via sociala medier.

Annika Sund berättar att man använder 100 procent svensk sveciaost på pizzan, köttfärs från Siljans chark och i den svenska helmuskelskinkan så har man accepterat den enda tillsatsen nitrit av försiktighetsskäl. Brödet är från Leksandsfabriken bakat på närproducerad och sigillmärkt råg.

– Fryst pizza är en marknad som ökar med tre-fyra procent om året och som omsätter 850 miljoner, det är lika mycket som hela knäckebrödsmarknaden som vi har 25 procent av, säger Peter Joon vars företag omsätter 220 miljoner och man hoppas att sälja pizza för ytterligare 25 miljoner om ett år.

Man tror så mycket på fryst knäckepizza att man investerar 10 miljoner i marknadsföringen.

Leksands knäckebröd har lite svårt att inledningsvis bedöma hur många nya jobb det handlar om, ett par packare, en ny säljare, hur det påverkar Siljans chark eller jobben Hällefors fabriken med 30 anställda där man går upp med ett skiftlag.

Mer läsning