Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Misslyckad börsintroduktion kostade FM Mattson miljoner

/

FM Mattsson Mora Group gick på en smäll på 4,9 miljoner för de kostnader som kom när bolaget i höstas underkändes av börsen och därmed misslyckades med att bli ett börsbolag.
Men bokslutet visar att Dalarna fått ett nytt miljardföretag som hungrar efter nya förvärv.

Annons

FM Mattsson Mora Group, som tidigare hette Ostnor, meddelade 3 november 2015 satt de ville in på börsen Nasdaq Stockholm.

Redan den 9 november fick bolaget besked om att förutsättningar för ett godkännande inte var uppfyllda.

Ett revisionsutskott inrättades och Anna Maria Rylander lämnade bolagsstyrelsen.

Samma månad gick verkställande direktören Claes Seldeby och innan året var slut så hade man rekryterat Moraknivs vd Fredrik Skarp till ny vd.

Nu när han tillträder denna månad är hans uppdrag att göra börsfähigt och bredda ägandet och ta in 150-åriga FM Mattsson Mora Group på Stockholmsbörsen.

Bokslutet för 2015 visar att det finns flera stora engångskostnader som minskade vinsten rejält. Utöver 4,9 miljoner för den misslyckade börsintroduktionen så kostade 150-årsfesten 2,4 miljoner och valutan har spökat och kostat FM Mattsson hela 13,8 miljoner.

Annars ser fjolåret bra ut, man sprängde miljardvallen och vinner marknadsandelar.

Största delen av FM Mattsson Mora Groups försäljning, 88 procent, sker i de nordiska länderna. FM Mattsson Mora Group uppskattar att det 2015 såldes 3,1 miljoner blandare i Sverige, Norge, Danmark och Finland och att det motsvarar en volymtillväxt på 2,6 procent.

Koncernens omsättning ökade 14,8 procent till 1 112,6 miljoner kronor, där bolaget växte organisk med 6,2 procent och resten kan tillskrivas av det förvärvade bolaget Damixa.

2015 var ytterligare ett år med stark tillväxt med närmast en fördubbling av resultatet till 80,7 miljoner kronor.

– Lönsamheten förbättrades kraftigt, främst drivet av den ökade volymen men även som ett resultat av ett målmedvetet effektiviseringsarbete. Och vi har för avsikt att fortsätta på inslagen väg.

– Bakom den positiva utvecklingen finns faktorer som en stärkt organisation, ökad kontroll över värdekedjan och förbättrad produktportfölj med innovativa lösningar för det moderna hemmet. FM Mattsson Mora Group har också visat att bolaget kan genomföra och integrera strategiska förvärv, som Damixa under 2014, vilket gett oss blodad tand för fler spännande strukturaffärer, skriver bolagets ordförande Johnny Alvarsson i rapporten.

Moraföretaget letar nu målmedvetet efter att förvärva verksamheter som kan stärka koncernens marknadsposition och bidra till strukturomvandlingen i branschen. Konkurrenter är Gustavsberg och Oras.

Gustavsbergs är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch är en av Europas största tillverkare av badrumsinredning med blandartillverkning i Vårgårda i Sverige. Villeroy & Boch Gustavsberg AB omsätter 840 miljoner och har 320 anställda.

Oras är ett finskt familjeägt företag med fyra fabriker i Rauma ( Finland) och Olenso ( Polen och har de senaste åren växt med Burglengenfeld (Tyskland) och Kralovice (Tjeckien). Oras Group sysselsätter cirka 1400 personer och omsätter 245 miljoner euro.

Mer läsning

Annons