Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

LKAB och Scania kopplar på sig på stålpendeln

Borlänge kombiterminal blir en ny transporthub för både Scania och LKAB som så snart det går inleder samarbete och transporter på SSAB:s stålpendeln mellan Luleå och Borlänge

Annons

– Stålpendeln kommer att nyttjas bättre för miljöns skull. Vi tar ned koldioxidavtrycket väldigt mycket och vi tre gör också en ekonomisk vinning på samarbetet, säger Per Bondemark, inköpsdirektör på SSAB och ordförande i Näringslivets Transportråd.

Stålpendeln har gott tom tillbaka till Luleå tre gånger per dygn

SSAB:s Stålpendel används för att frakta stål från anläggningen i Luleå till Borlänge. Tåget går tre gånger om dagen till Borlänge och med tomma tågtillbaka till Luleå, året runt.

Per Bondemark berättar:

– Vi hörde om LKAB:s transportlösning för inkomande gods och vi hade anledning att tro att vi betalade för mycket för våra egna transporter. LKAB tar väldigt mycket gods via lastbil upp till gruvorna från ett transportnav i Gävle. Nu går ju inte stålpendeln från Gävle men LKAB nappade på en fråga om de inte kunde flytta transportnavet till Borlänge och ta sina trailers påjärnvägen.

– Då ställde vi oss frågan om det fanns gods som skulle söder ut, och vi fann att alla transporterna från Scania Ferruform i Luleå till Scania i Södertälje gick på lastbil. Så nu är tanken att vi kör Scanias gods via Borlänge, berättar Bondemark.

Tomtågen kommer snart att vara historia och stålpendeln blir tre vagnarlängre och styrs via ett trafikledningstorn i Borlänge.

Per Bondemark

– Nu startar vi så här så fort det går. Det fina är att det här är uppskalningsbart. Det är mycket glädjande att vi kan bidra till att minska den totala miljöpåverkan i Sverige genom att flytta lastbilstransporter till tåg. Vi hoppas att vårt samarbete kan vara en modell som inspirerar fler att tänka i nya banor, säger Per Bondemark som tidigare har varit platschef för SSAB Borlänge och vet hur sårbar stålpendeln är på grund av statens bristande underhåll av järnvägen.

– Visst finns det risker, förr eller senare kommer det ett nytt rälsbrott. Då får vi köra lastbil, vi kommer att kunna klara en nödsituation, bedömer Bondemark som understryker vikten av underhållet på järnvägen för både SSAB i Borlänge och Scania i Södertälje kör fabrikerna med gods som kommer direkt från järnvägen in i produktionen.

Stålpendeln ska inte längre gå tom tillbaka till Luleå utan med förnödenheter till LKAB-gruvorna och Scanias fabrik i Luleå

Och SSABs nya transportpartners ser fram mot upplägget:

— Ekonomisk hållbarhet och att hitta kostnadseffektiva lösningar som minskar miljöbelastningen är viktigt för LKAB. Det här samverkansprojektet med SSAB, vår största kund och samarbetspartner i Norrbotten, ligger helt i linje med det arbetet, säger Markus Petäjäniemi, försäljnings- och logistikdirektör på LKAB.

SSABs stålpendel från Luleå till Borlänge

Scania ser också fördelar, lastbilstransporterna blir färre och kortare vilket i sin tur minskar koldioxidutsläppen och sänker fraktkostnaderna. Transporttiden minskar och leveransprecisionen ökar.

— Projektet har vuxit fram ur vårt samarbete inom Norrbottens logistikråd. Vi är glada över att vara en del av en satsning som är bra både för miljö och för ekonomi, säger Jan Johansson, logistikutveckling på Scania Ferruform.

Scania Ferruform i Luleå tillverkar bakaxelbryggor, tvär- och sidobalkar samt stötfångare till Scanialastbilar och komponenter för Scanias bussar, däribland luftfjädringsbalkar och man levererar just in time till Södertälje.

Mer läsning

Annons