Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kan en bil bli för tyst frågar man sig på kartongbruket som fått sin tysta elbil

Den första elbilen på något av Stora Ensos svenska bruk/fabriker finns i Fors bruk utanför Avesta, men den går "för" tyst.

Annons

Den vita elbilen på Fors bruk en del i arbetet att Fors ska bli ett helt fossilfritt bruk.

Det är en Nissan e-nv 200 som rattas av Gunilla Thelin inne på bruket och ibland in till Avesta med nya devisen på sidan the renewable materials company.

Gunilla har kört som tidningsbud i 30 års tid och skött posthanteringen på bruket lika länge. Nu tar hon hand om receptionen samt post- och buddistributionen med elbilen till kartongbrukets 530 anställda.

Gunilla kör in på fabriksområdet och berättar att det råder 30 inne på bruket men att hon håller sig runt 20 kilometer i timmen.

Gunilla Thelin och Jan Björklund. med Stora Ensos första elbil, på Fors kartongfabrik.

– När jag började på Fors så körde man ut posten i ur och skur med cykel.

– Vi har många gång- och cykelvägar vi har börjat märka upp. Det är mycket trafik inne på det trånga fabriksområdet, lastbilar, mopeder, traktorer, cyklar...berättar hon medan hon kör en postrunda och berättar om våndan hon har med elbilen:

– Den går väldigt tyst, därför måste man se upp för allting. Jag måste se upp för alla trafikanter som kan dyka upp här och var. Man skulle behöva ögon i nacken.

Gunilla Thelin smyger fram i 20 kilometer i timmen men så tyst att hon inte märks i  den bullriga bruksmiljön

– Men bilen är annars helt suverän, tyst, går mjukt och el är miljövänligt, och vi ska ju tänka på miljön här, säger Gunilla som hoppas att lampan de ska förse postbilen med ska göra att den syns bättre.

Hennes chef berättar:

– Valet stod mellan en ny dieselbil eller en elbil, berättar Jan Björklund som är chef för brukets produktivitetsavdelning.

– En elbil klarar nu 14-15 mil och för oss passar den perfekt då vi har många korta stopp varje dag och kan ta oss till Avesta. Miljömässigt är den också att föredra, inga utsläpp och den går att ladda upp över natten i ett vanligt motorvärmaruttag, berättar Jan som räknat på ekonomin.

– Driftsmässigt blir den billigare och jag beräknar att den också blir det över tid, men den stora vinsten är utsläppen.

Gunilla Thelin tycker att elbilen är helt suverän, tyst, går mjukt och el är miljövänligt

Inne på det bullriga bruket är det rejäl hastighetsbegränsning som som gäller. Accelerationsförmågan är hur bra som helst, och bilen är tyst:

– "För" tyst, säger han

I 30 år har hon kört ut posten på Fors kartongbruk, först med cykel, nu med elbil

– Så vi skaffar en saftblandare så att våra medarbetare lättare ska se bilen, säger Jan Björklund som också berättar att det i debatten om elbilar allt oftare börjat diskuteras om bilarna ska få ett konstgjort motorljud, ungefär som lastbilar har backljud för att medtrafikanter ska märka de nya ljudlösa bilarna.

Mer läsning