Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När oljan blir till malm

Annons

"Gruvnäringen är för Sverige vad oljan är för Norge".

Statsminister Fredrik Reinfeldts (M) kommentar i Kiruna i går efter regeringens besked om en mäktig satsning på landets gruvnäring, kan visa sig bli bevingade ord. Genom att öka investeringen på infrastrukturåtgärder i gruvnäringen med 106 miljarder kronor under perioden 2014-2025, finns goda utsikter att väcka liv i en landsdel som länge plågats av en negativ utvecklingsspiral med befolkningsutvecklingen som den mest tydliga signalen om regionens tillstånd.

Regeringens besked i går är också välkomna nyheter i Dalarna. För första gången finns nu begreppet Bergslagen på pränt när det gäller alliansens förslag till satsning på gruvrelaterad infrastruktur. Satsningen i Bergslagen ska ha del av de 3,5 miljarder kronor som regeringen vill anvisa. Ett återupptagande av gruvdriften i Västerbergslagen kräver ett transportsystem, precis som i Norrland, som har kapacitet som klarar påfrestningarna med att frakta malm från inlandet till olika hamnar i landet. Ett slutligt beslut om investeringens storlek i Bergslagen tas under våren 2014.

Regeringens sätt att jobba med förslagen i det kommande budgetförslaget följer en tydlig strategi. Genom att åka till olika delar i landet och presentera förslagen, hoppas alliansens partiledare kunna förmedla uppfattningen att den vill gynna hela Sverige, inte bara storstadsregionerna.

Inte förrän regeringens propositioner klubbas i riksdagen kan vi säkert veta om planerade satsningar också får verkställighet. Men onekligen ser det positivt ut vad gäller infrastruktur. Den ram för åtgärder som regeringen vill utföra under perioden 2014 till 2025 uppgår totalt till 522 miljarder kronor. Som Trafikverkets chef Gunnar Malm mycket riktigt påpekar går det aldrig att förutse vad regeringarna efter valet 2014 har för uppfattning om de ramar som föreslås av den nuvarande alliansen.

Annons