Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Mozart reningsbad för en orkester"

Svensk musik och Mozart.
Något Dalasinfoniettans publik kommer att få höra mer av med Tobias Ringborg som chefsdirigent och konstnärlig rådgivare.
Men han börjar nya jobbet med Beethoven och Kejsarkonserten.

Annons

Det må vara första dagen på jobbet. Men han är ingen ny bekantskap för Dalasinfoniettans publik.

Samarbetet med orkestern började redan för 16 år sedan och har intensifierats under de senaste två åren.

– Det är stor skillnad på orkestern då och nu. I mitt tycke har den utvecklats kvalitetsmässigt enormt.

Orsaker han nämner är ökad ambitionsnivå både hos orkestern och ledningen, tillsammans med tidigare chefsdirigenten Bjarte Engesets insatser för att höja kvaliteten och med det ge ökad spelglädje i sinfoniettan.

– Jag ser inte att jag ska gå in och göra stora förändringar, nu ska vi bara fortsätta på det här spåret, säger Ringborg som gärna skulle se ett nytt konserthus i framtiden som matchar sinfoniettans kvalitéer.

– Under de senaste åren har det byggts konserthus i Karlstad, Luleå, Jönköping och Västerås. Det borde inte vara en omöjlighet att göra något liknande här i Dalarna. Men jag har svårt att tro att det står klart under mitt treåriga förordnande, säger Ringborg.

Han har en intensiv höst framför sig och pendlar fram och tillbaka till England där han dirigerar Don Giovanni som har premiär senare i september. Han är inbokad både som solist och dirigent i bland annat Stockholm och Göteborg. Dessutom ingår han i ett stort projekt på Musikaliska akademien där man arbetar för att rädda kvar gammal bortglömd svensk musik, främst av tonsättare från 1800-talet.

– Noterna håller på att vittra sönder. Man behöver göra ett jättearbete för att fotografera av och digitalisera dem för att de ska sparas kvar till eftervärlden.

Själv vill han bidra genom att spela musiken och göra den känd.

– Finland har sin Sibelius, Norge sin Grieg och Danmark har Nielsen. Men i Sverige är vi dåliga på att lyfta fram våra tonsättare. Inte för att det fattas, vi har Hugo Alfven och Stenhammar för att nämna några. Jag tror att det handlar om att vi inte har den nationella stoltheten, mycket för att vi inte varit i krig, vilket i sig såklart är något positivt.

Svensk musik är en av passionerna, den andra är Mozart.

Mozart drar publik, och Mozart passar också en orkester i Dalasinfoniettans storlek, enligt Ringborg.

– Varje orkester behöver spela Mozart då och då. Det fungerar som att borsta tänderna på morgonen. Jag brukar kalla det för orkesterhygien. Man kan inte gömma sig bakom Mozart, det är så rent och naket, säger Ringborg.

Men han inleder som sagt med Beethoven.

Den isländske pianisten Víkingur Ólafsson var redan kontaktad innan det stod klart att detta skulle bli Ringborgs installationskonsert.

– Det kunde inte bli bättre. Ólafsson är underbar både som person och solist. Han önskade själv att få spela Kejsarkonserten vilket passar honom perfekt. Då valde vi att bygga ut med Symfoni nr 7 så att vi fick ett helt Beethovenprogram, säger Ringborg som senast spelade med Ólafsson under Vinterfest förra året.

Arbetet som chefsdirigent och konstnärlig rådgivare är på tre år och kommer att ta omkring sex till sju veckor om året.

Förutom dirigentuppdragen kommer han att vara bollplank åt länsmusikchef Staffan Becker, sitta med i programrådet och delta i juryn vid provspelningar.

– Och så är jag särskilt glad att man kommit i gång med en vänförening. Det ska bli intressant att utveckla samarbetet och skapa fler möten mellan föreningen och orkestern. Det är bra för alla parter.