Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Motorsporten leder idrottsrörelsens miljöarbete

/
  • Här är gänget som lärde sig mer om miljöfrågor. Bakre raden: Åke Malkusson, SMK Dala, Bo Söderberg, Ludvika MS, Claes-Åke Wiberg, SMK Dala. Främre raden: Ola Swing, Bollnäs MK, Peter Hansson, kursledare (Tierp), Erik Nordengren, SMK Dala, Lars-Erik Arvidsson Hamre MK.

Motorsporten ifrågasätts ibland för sin miljöpåverkan. Men är sporten verkligen en miljöbov?
– Tvärtom, enligt Riksidrottsförbundet är det inga andra idrottsförbund som kommit så långt som vi gjort i miljöarbetet, vi ligger i framkant, säger Peter Hansson, utbildare i miljöfrågor inom Svenska bilsportförbundet (SBF).

Annons

Det är söndag i Falun. Ett gäng klubbentusiaster från bilsportförbundets distrikt Nedre norra träffas för att gnuggas i miljöfrågor. Heldagsutbildningen ingår i det miljöprogram som SBF startade redan 2003 och som sedan 2009 drivs tillsammans med Svemo (motorcykel- och snöskoterförbundet).

Och målet är förstås att hålla tempot uppe med miljöarbetet. Sedan 2009 krävs det att alla klubbar som vill arrangera tävlingar är miljöcertifierade av förbundet.

– All idrott är en belastning på miljön och vårt mål är att minska den belastningen så mycket som möjligt. De stora frågorna för oss är avgasutsläppen och ljudet, säger Peter Hansson och lyfter fram ett exempel som säkert får många att höja på ögonbrynen.

– Folkracesäsongen i Sverige drar lika mycket energi som tre stycken vanliga ishallar. Vi gör inte av med mycket energi på tävlingarna.

Har motorsporten varit dålig på att lyfta fram att den inte är en miljöbuse jämfört med andra idrotter?

– Inom idrottsrörelsen börjar fler och fler få kännedom om vårt arbete men annars har vi inte lyckats nå ut med det så bra.

Ljudfrågan är något som diskuteras flitigt inom motorsport, inte minst i racingvärlden. Bilarna har ett krav på att de inte får låta mer än 95 decibel (dB)fly-by på tio meters avstånd.

– Vi som redan är förstörda vill att det ska låta, det är en del av helhetsupplevelsen och tjusningen. Men det är naturvårdsverket som ställer kraven och då får det inte låta mer än 55-60 dB vid närmaste bostadshus, förklarar Peter Hansson.

Samtidigt kan ljudreglerna te sig närmast absurda i vissa fall, till exempel när STCC körde på flygplatsen i Östersund för ett par år sedan. Då fick racerbilarna låta 95 dB, dagen efter lyfte jetplanen som vanligt från samma asfaltsträcka.

– Det blir en del konstiga situationer, ena dagen kör man biltävling med restriktioner 95 dB, nästa dag är det en popkonsert i samma område med 120 dB. Men det beror på att vi går under olika regelverk, motorsport ses som miljöfarlig verksamhet.

Men miljöarbetet handlar förstås om mycket mer än ljudfrågan, till exempel att undvika onödigt spill vid serviceplatser under tävlingar.

– Vid serviceplatser och depåer ska det ligga en heltäckande presenning på marken och på den ska det ligga en absorptionsmatta som suger upp eventuellt spill, säger Peter Hansson och drar fler exempel som kontroll av energiförbrukning vid klubbhus, hålla nere pappersförbrukning, med mera.

För deltagarna på kursen är miljöfrågorna ständigt närvarande.

– En viktig komponent i klubbens verksamhet, en av de viktigare delarna. Det handlar om att få kontinuitet i arbetet och att vi hela tiden utbildar oss. För varje år lär vi oss något nytt, säger Erik Nordengren från SMK Dala.

Deltagarna på kursen tycker att motorsporten i de flesta fall tas emot bra från övriga samhället.

– Det vi märker är att det blivit jobbigt att hitta vägar att köra rally på, framförallt när det är barmark. Då används ofta miljön som ett skäl för markägare att säga nej, säger Lars Erik Arvidsson från Hamre MK.

Annars upplever han inte något större motstånd för verksamheten.

– En gång fick jag en skopa när vi inte informerat om att det skulle låta vid en tävling, det var hästar som blev rädda, men annars har det gått bra.

Det medvetna miljöarbetet är också ett sätt att mota Olle i grind för sporten.

– Vi visar att motorsporten har ett berättigande, att vi är inte värre än någon annan. Snarare tvärtom, säger Peter Hansson.

Finns det något i arbetet som ni är extra stolta över?

– Vi har räddat många banor genom att begränsa ljudet, om ljudet var fritt skulle flera anläggningar försvinna. En del vi verkligen kan vara stolta över är att vårt miljöarbete är ledande inom idrottsrörelsen både i Sverige och i Europa. Nu har även Fia (internationella bilsportförbundet) startat arbetet med miljöcertifiering och plankat vårt upplägg. Miljöfrågan kommer mer i fokus även ute i Europa, säger Peter Hansson.

Annons