Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tidigare förbundskaptenen Mats Olsson om speedwaystjärnorna som slutat: ”Jag är orolig över svensk speedway”

För bara någon månad sedan blev det klart att de unga svenska speedwaytalangerna Fredrik Engman och Anton Rosén med masanknytning lägger ned sina karriärer. Avestabon och tidigare förbundskaptenen Mats Olsson förstår sig inte på hur speedwayen i Sverige hanteras i nuläget.
– Det är för mig helt ofattbart, säger han.

Annons

Talang efter talang från Sverige har under de senaste åren valt att avsluta sina respektive speedwaykarriärer. Fredrik Engman och Anton Rosén som båda kört för Masarna är några av många talanger som slutat. Det här är uppseendeväckande och oroande för svensk speedway enligt den tidigare förbundskaptenen Mats Olsson, som är bosatt i Avesta.

– Man förstår ju varför de väljer att lägga ned, det skapas alldeles för lite tävlingstillfällen för våra svenska åkare i Sverige och till slut är det nog för många, säger experten som medverkar i CMORE:s livesändningar under speedwaysäsongerna.

Anton Rosén, en av talangerna som slutat.

Inför nästa säsong har Elitserieklubbarnas samorganisation ESS beslutat att kravet för hur många svenskar i varje klubb i Elitserien kommer sänkas från tre stycken till två. ESS innehåller samtliga elitserieklubbar så dessa har fått vara med och bestämt och Olsson tycker att största problemet ligger hos just dem.

– Klubbarna borde sätta sig ned och diskutera vad som är bäst för svensk speedway men istället ser man bara till sitt eget bästa. Nu ska vi inte dra alla över en kam, för att flera svenska klubbar är duktiga på det men det finns exempelvis många allsvenska klubbar som tar in ryssar och polacker istället för svenskar när laget underpresterar, och för mig är det helt ofattbart.

Han fortsätter med att berätta att förare som Engman och Rosén inte alls är ensamma i deras typ av situation utan det är betydligt fler svenskar som överväger att sluta.

– Det är ju fler äldre som också har slutat så om bara några år kommer det väl bara finnas en enda svensk förare i varje lag. Så jag är absolut orolig över svensk speedway.

För att få ett slut på den negativa trenden inom svensk speedway tror Olsson att varje klubb behöver ta fram ekonomiska förutsättningar över hur det ska utvecklas fler förare. Också att man sätter max på en utländsk förare i varje lag i allsvenskan och återinför kravet på tre svenska förare i varje elitserielag. Han tycker så för att antalet tävlingstillfällen då maximeras för hemlandets produkter.

– Se på Rosén till exempel, han fick styrning hos Valsarna och investerade för att kunna köra för dem. Men sedan skedde en plötslig vändning och de ville ha in en utländsk åkare istället för honom så han fick lämna. Det är här något som hänt i mycket fler klubbar än så.

För att inte sänka kvalitén allt för mycket åt publiken så menar han att världsstjärnorna självklart ska få vara kvar i elitserieklubbar.

– Det är klart att vi ska ha kvar världsstjärnor som tillför publiken men det måste sluta klagas över nivån på våra egna förare, jag menar det är ju klubbarna själva som orsakat det. Det går inte att bara haka upp sig på deras prestationer utan de måste tänka på förarnas framtids bästa.

Mats Olsson. Foto: CMORE

Mer läsning

Annons