Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter debatten om lättklädda speedway-kvinnor – även tv-bolaget sätter ner foten: "Kommer få omgående effekt"

Sponsorn Monster har stort inflytande i att deras lättklädda grid girls syns runt VM-speedwayen.
Men stort inflytande har också IMG, som äger tv-rättigheterna – nu sätter de också ned foten.
– Börjar vi driva detta kommer det få omgående effekt, säger chefen Kristian Hysén till SVT.

Annons

Läs också: Stjärnans markering i debatten – nobbade lättklädda kvinnor: ”Tar fokus från sporten”

Greg Hancock, Tai Woffinden och Niels-Kristian Iversen omgärdade av grid girls.

Inför VM-tävlingarna i Hallstavik har debatten om grid girls tagit stort rum. Storsponsorn Monster är de som ligger bakom de lättklädda heatflickorna och de går officiellt under titeln "Monster Girls".

Protesterna har varit stora. Norrtälje kommun har sagt ifrån, precis som svenska motorcykelförbundet.

Arrangörerna vägrar att plocka bort dem. Men nu ger sig en ny aktör in i debatten. En aktör som kan göra skillnad: IMG, som har sändningsrättigheterna i tv.

– Jag personligen tycker att det är ett föråldrat element och är förvånad över att det finns kvar. Bor man i Sverige kan man lätt konstatera att det är en relik som överlevt sig själv, men det är annorlunda i andra länder, säger Kristian Hysén till SVT Sport.

Läs också: Nu ger sig även förbundet in i debatten om lättklädda kvinnor vid speedway-VM: "Är förödande"

IMG kommer lyfta frågan och göra det de kan. Han tror att de kan få bort grid girls åtminstone i Norden.

–  I Sverige och Norden kan det nog bli förändring ganska snart, men jag har för dålig inblick för att kunna svara på det. Egentligen skulle jag behöva prata med teamen som jobbar med speedway och rallycross för att få input och ge dig initierade svar.

Läs också: (+) Pove Persson: "God morgon alla nyvakna – men rikta nu inte kritiken mot Rospiggarna"

Mer läsning

Annons