Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Senastionell åttondeplats för teamkompisen – Marcus Ericsson elva: "Som vanligt valde jag fel strategi ..."

Sauberstallet tog poäng – för andra gången på två säsonger.
Men det var inte Marcus Ericsson om fixade den sensationella åttondeplatsen i Barcelona – utan teamkompisen Pascal Wehrlein som exekuterade en enstoppstrategi perfekt.
Örebroföraren slutade på elfte plats, tio sekunder från första poängen sedan 2015 efter flera mycket oturliga situationer.
– Jag vet inte vad jag ska göra, säger Ericsson till Viasat och skrattar uppgivet.

Annons

Marcus Ericsson på väg mot sin tangerat bästa placering sedan poängen på Monza den 6 september 2015.

Allt flöt för teamkompisen Pascal Wehrlein på väg mot en åttondeplats i Spaniens GP på Circuit de Barcelona-Catalunya – medan Marcus Ericsson hade rejält med oflyt.

Det började med att han inte kom iväg jättebra i starten, och därefter fastnade Örebroföraren bakom Max Verstappen och Kimi Räikkönen som gick ihop och stannade mitt på banan i utgången av första kurvan. Ericsson körde sedan upp sig, och efter sitt första depåstopp gjorde han läckra omkörningar av Lance Stroll och Fernando Alonso.

Men Ericssons strategi med dubbla depåstopp gick fullständigt i baklås när han gick in för sitt andra och sista däckbyte precis innan Stoffel Vandoorne körde in i Felipe Massa och blev stående i sandfållan. Bärgningen av Vandoornes bil gjordes ledde till att så kallad virtuell säkerhetsbil begränsade farten på banan, och att Ericsson därför tvingas slå av på farten vilket ledde till att Stroll, när han kom ut efter sitt andra depåstopp, kunde passera Ericsson gratis. Och därefter fastnade Ericsson bakom Stroll i många, långa varv, och tappade massor av tid innan han till slut kom förbi i kampen om tolfteplatsen – som blev en elfteplats över mållinjen sedan Kevin Magnussen råkat ut för punktering på näst sista varvet.

– Den virtuella säkerhetsbilen kom ju precis på sekunden när vi kom ut ur depån, så där tappade vi 15 sekunder automatiskt när alla andra gick i depån under virtuella säkerhetsbilen, suckar Ericsson till Viasat och fortsätter:

– Vi hade jättebra fart hela racet, var snabbare än Pascal första stinten, men det var svårt när jag hamnade bakom Stroll. Han har en ny Mercedesmotor och jag har en gammal Ferrarimotor och jag får ta i så jag håller på att spricka varje gång jag ska ta mig förbi honom, med alla mina däck och all min energi i bilen, och så gjorde jag det till slut, och då kom den virtuella säkerhetsbilen ut precis så jag hamnade bakom Stroll igen ...

SPANA IN (PLUS): Se Ljung-Nielsens bästa bilder bakom kulisserna på F1-cirkusen

Hade Ericsson inte drabbats av den virtuella säkerhetsbilen och därmed fastnat bakom den långsamma Williamsföraren hade han mycket väl kunnat jaga ikapp Romain Grosjean på sista poängplatsen – i slutet av racet var han flera sekunder snabbare än den franske Haasföraren varje varv, men över mållinjen skiljde ändå tio sekunder till Grosjeans fördel.

Elfteplatsen – och hela racet – visar ändå att Sauber hade en helt annan fart den här helgen än tidigare under säsongen, och tar Örebroföraren upp från 21:a till 16:e plats i förar-VM, förbi förare som Stroll och Jolyon Palmer. Elva är dessutom tangerat bästaresultat för Ericsson sedan den 6 september 2015, när han senast tog poäng. Förra året var han som bäst just elva, i Mexiko City.

Wehrlein gjorde ett enormt lopp, låg ute extremt länge på de mjuka däck han inledde på, och hade flyt genom att gå i depå varvet efter Ericsson, precis när den virtuella säkerhetsbilen applicerades, vilket gjorde att han inte tappade en enda placering på sitt enda depåstopp och därefter kunde försvara sin sjundeplats på banan racet ut.

– Som vanligt valde jag tvärtom mot den strategi som visar sig vara bäst, men det valde vi ihop innan racet. Vi trodde att en tvåstoppare skulle vara bättre än en enstoppare, säger Marcus till Viasat och skrattar åt sin egen olycka:

– Jag vet inte vad jag ska göra, riktigt.

Enda problemet för tysken var att han vek in i depån för tvärt – tanken innan den virtuella säkerhetsbilen "kom ut" var att ligga kvar på banan ytterligare några varv – och hamnade på fel sida av en kon, vilket gjorde att han straffades med fem sekunders påslag på sluttiden, vilket i sin tur ledde till att han flyttades ned bakom Carlos Sainz Jr och klassificerades som åtta.

En åttondeplats ger fyra poäng – Saubers fyra första poäng den här säsongen och det schweiziska teamets bästa placering i ett race sedan Felipe Nasrs femteplats i Ungern den 26 juli 2015.

– Vi hade jättebra fart i bilen hela racet och Pascal visade det med en åttondeplats. Det är jättejättebra för teamet, säger Ericsson, som ändå hade svårt att riktigt glädja sig åt succéresultatet, till Viasat.

LÄS MER (PLUS): Liverapport hela veckan med bilder och uppdateringar

Lewis Hamilton vann racet före Sebastian Vettel och Daniel Ricciardo, som nästan var ett helt varv bakom ledarduon. Vettel startade från andra ruta men tog sig förbi Hamilton in i första kurvan efter en bra start, men den brittiske Mercedesföraren Hamilton hade därefter både bättre fart och strategi än den tyske Ferrariföraren.

Vettel behåller dock ledningen i VM-sammandraget efter att ha inlett säsongen med två segrar och tre andraplatser medan Hamilton har två segrar, två andraplatser och en tredjeplats. Ferrariföraren Räikkönen tvingades alltså bryta redan i första kurvan, och med 20-talet varv kvar av loppet tvingades även Mercedes Valtteri Bottas, som vann senast, parkera när hans motor gav upp.

Nästa race är klassiska Monacos GP, om två veckor. Vad Ericsson ska göra fram tills dess?

– Nu ska jag gå och kolla in i en vägg.

Mittmedia har Veronika Ljung-Nielsen och Henrik Brändh på plats i Barcelona. De bjuder på massor av bilder, läsning och video till alla pluskunder:

Liverapport hela veckan med bilder och uppdateringar

Bildextra hela veckan – se Ljung-Nielsens bästa bilder bakom kulisserna på F1-cirkusen

Mika Häkkinen om Marcus Ericsson och finska dominansen: "Har inget hemligt svar..."

Kraschkungens råd till Marcus Ericsson: "Behöver en bra bil..."

Marcus Ericssons hemliga vapen: "Har en bra känsla..."

Han ska besegra Marcus Ericsson: "Vill fajtas mot Klitschko..."

Hon tar på sig ansvaret för Marcus Ericssons misslyckande: "Vill inte döma honom"

Det har Marcus och Messi gemensamt

TV: Unik intervju – "hemma" hos Marcus Ericsson: "Gillar inte att köra bil..."

Marcus Ericssons kritik mot egna stallet: "Jag ifrågasatte det rätt mycket..."

Exklusiv intervju: F1-stjärnan Felipe Massas råd till Marcus Ericsson: "Behöver ett bättre team"

Brändhs krönika: Varför dessa hånfulla kommentarer om Marcus Ericsson?

Mer läsning

Annons