Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ericsson ett offer för strategin igen – men räddade en 13:e-plats: "Som en helt annan bil"

I Mexikos GP för två veckor sedan var det den virtuella säkerhetsbilen som ställde till det.
I Brasiliens formel 1-deltälving på söndagen förstörde den riktiga säkerhetsbilen Marcus Ericssons strategi.
Svensken blev återigen ett offer för omständigheterna – men lyckades ändå brotta sig upp till 13:e plats.
– Synd att jag fastnade bakom Stroll, för annars tror jag att vi hade kunnat vara längre fram, säger han till Viasat.

Annons

Marcus Ericsson hade ingen rolig dag på Interlagosbanan i São Paolo.

En dubbel startkrasch där både Stoffel Vandoorne, Kevin Magnussen och Esteban Ocon försvann borde ha spelat svenske formel 1-stjärnan Marcus Ericsson rätt i händerna. Men i stället blev det Örebroförarens fall.

För när säkerhetsbilen kom ut kunde förarna som startat på den mjukaste gummiblandningen, som Ericssons stallkompis Pascal Wehrlein, plocka av de däcken och lägga på en hårdare gummiblandning som gick att köra de 70 varven till målflagg på. Medan förarna som startade på den hårdare gummiblandningen, som Marcus Ericsson, i stället tvingades ligga kvar bakom säkerhetsbilen för att i stället göra sitt enda depåstopp 40 varv senare – och då tappa 20 sekunder mot de förare som redan gjort sitt.

LÄS MER (PLUS): Så var racet – läs ikapp varv för varv-rapporten här!

Marcus Ericsson, som var elva när säkerhetsbilen släppte fältet ut på sjättevarvet, tappade sedan hela vägen bak till 16:e och sista plats (sedan även Brendon Hartley brutit) när bilar med färskare och snabbare däck dundrade förbi och han till slut också fick stallorder att släppa Wehrlein.

– Jag hade jätteproblem, halkade runt och hade inget grepp alls i bak, och då tänkte jag att det här blir en lång eftermiddag. Vi pratade lite snabbt om det på radion efteråt, och min ingenjör sa att det var något fel på förstastinten. Jag vet inte vad det var, om det var något med däcken som inte stämde? Men vi hade någon sorts problem, och det märktes, för bilen var inte alls i balans och jag kunde inte alls hålla tempot, säger Ericsson till Viasat.

Men efter att han till slut fått på sina mjukare däck kunde Ericsson hålla ett betydligt högre tempo än bilarna framför, och passerade i tur och ordning Romain Grosjean, Lance Stroll och till slut också teamkompisen Pascal Wehrlein för en 13:e-plats i mål.

– Efter depåstoppet var det som en helt annan bil jag kom ut med. Helt plötsligt hade jag greppet i bak, och jag kunde börja trycka på i körningen och attackera. Det var lite synd att jag fastnade bakom Stroll, för annars tror jag att vi hade kunnat vara längre fram. Tidsmässigt hade vi nog inte varit så långt efter Pierre Gasly, säger Ericsson.

Men den större frågan är hur bra det kunnat bli om säkerhetsbilen inte hade kommit ut på första varvet och Ericsson fått utnyttja den strategi han tänkt sig. Dessutom var det andra racet i rad som omständigheterna missgynnade svensken: I Mexikos GP för två veckor sedan gick han ju i depå två varv före den virtuella säkerhetsbilen hade gett honom en möjlighet att byta däck när de andra förarna körde långsamt – och då blev det i stället tvärtom vilket förstörde goda chanser att ta första VM-poängen på över två år.

I täten av Brasiliens GP tog sig Ferraris Sebastian Vettel förbi pole position-startande Valtteri Bottas i första kurvan, och lede därifrån till målflagg. Redan klara världsmästaren Lewis Hamilton tvingades starta från depån efter att ha kraschat i lördagens kval, och körde upp sig hela vägen till ett attackläge på tredjeplacerade Kimi Räikkönen, som dock lyckades hålla undan. Red Bulls Max Verstappen blev femma och teamkompisen Daniel Ricciardo, som trycktes av och snurrade i första kurvan och fick börja om från sistaplatsen, sexa.

Marcus Ericsson.

Mer läsning

Annons