Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppfinning från Orsa med i nytt rymdprojekt

/
  • Peter Östlund, till häger, uppger att all utveckling av TiSurf görs i bolaget NewSoTech, med en planläggning av en industriell produktion i Gävle/Dala området. Här firar företaget Rosettas rymdframgång
  • När europeiska rymdfarkosten Rosetta landade på en avlägsen komet i höstas fanns Erik Johansson uppfinning från Orsa med i utrustningen. Nu är samma produkt högaktuell igen i ett nytt Nasaprojekt i rymden.

När europeiska rymdfarkosten Rosetta landade på en avlägsen komet i höstas fanns en uppfinning från Orsa med i utrustningen. Nu är samma produkt högaktuell igen i ett nytt Nasaprojekt i rymden.
– Materialets egenskaper inspirerar till en bredare marknad, säger Peter Östlund på det berörda moraföretaget NewSoTech i Mora. .

Annons

Orsaduon Erik Johansson och Per Nyman låg bakom begreppet TiSurf på Rosetta. Det är ett titankeramiskt ytlager som skyddade farkostens viktiga mätmekanik på de så kallade Langmuirproberna.

TiSurf är knutet till NewSoTech där Erik och Per kamperar ihop med Peter Östlund. Trion blev bekant med varandra genom intresset för segelflyg i unga år.

TISurf har figurerat i rymdsammanhang under flera årtionden.

Senast var den 13 mars i år. Då sändes fyra identiska NASA rymdfarkoster upp i rymden. NASA står för den amerikanska rymdorganisationen.

Farkosterna ligger i en pyramidliknande formation inom jordens magnetosfär. Uppdraget kallas MMS, Magnetospheric Multiscale. Syftet är att studera hur jordens magnetfält påverkas av solstormar och hur de laddade partiklarna, rymdplasman, rör sig inom magnetosfären. Senast i dag den 6 april uppgav NASA att allt går enligt planerna.

Den 4 april påbörjade de fyra MMS farkosterna den veckolånga processen med att successivt släppa ut TiSurf proberna. Varje farkost har med sig fyra sfäriska titanprober processade med TiSurf. Varje prob sitter på en 48 meter lång wirekabel som successivt kommer att roteras ut från MMS farkosterna under en veckas tid.

– Genom framgångarna på rymdfarkoster, Formel 1 bilar och i undervattensteknik får vi ständigt bevis för att TiSurf är den starkaste kända och beprövade metalhybriden, konstaterar Peter Östlund. 

Det är lätt, starkt och tåligt material i de mest extrema miljöer samt har friktionsvärden som är långt bättre än någon metall.

Enligt Peter Östlund har kostnaden för att tillverka TiSurf har hittills varit högt, men genom förbättrad industriell process så kan TiSurf bli ett realistiskt alternativ i den kommande generationen av fordon i vardagens användning av cyklar, bilar, båtar med mera.

Peter Östlund uppger att all utveckling av TiSurf görs i bolaget NewSoTech, med en planläggning av en industriell produktion i Gävle/Dala området.

– TiSurf kan få ett betydande exportvärde. Det kan bli en viktig komponent i framtidens gröna energiproduktion med ökade krav på hållbarhet och länge service intervaller.

NASAs budget för MMS projektet är över 1 miljard dollar.

Annons