Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

S:t Mikaelsskolan i Mora byter namn

/
  • Här syns den nya grafiska logan för Mora Gymnasium och hur färgvalen hämtats från det tre berörda kommunerna i Mora, Orsa och Älvdalen.
  • Här är nya utseendet på Mora gymnasiets logga.

Sedan våren 2011 har frågan diskuterats om att byta namn på S:t Mikaelskolan till Mora gymnasium. På tisdagen beslutade kommunstyrelsen i Mora att godkänna namnbytet.

Annons

– Vi har tagit hänsyn till att de tre kommunerna i Mora, Orsa och Älvdalen berörs i ärendet. Nu har vi kommit fram till ett förslag som alla kommuner ställer sig bakom, säger kommunalrådet Anna Hed.

Anna Hed uppger att verksamheten kommer att samlas under fyra namn. Det ena namnet är Mora Gymnasium.

– De övriga är att Vuxenutbildning i Mora, Orsa och Älvdalen byter namn till Mora vuxenutbildning. Siljansutbildarna byter namn till Mora högskolecentrum. Gymnasiesärskolan byter namn till Mora gymnasiesärskola. Det ska anknytas till nya logor.

Anna Hed och kollegan kommunalrådet Malin Höglund uppger att marknadsföringen tidigare varit väldigt spretig.

– Mora Skidgymnasium har haft ett eget namn med logo liksom innebandygymnasiet med flera. Nu samlas alla under de nya namnen som förenklar allt och det blir lättare att hitta skolan.

Kommundirektör Peter Karlsson uppger att namnbytet kommer att gälla när beslutet tagits och vunnit laga kraft.

För att kunna attrahera nya elever krävdes att S:t Mikaelskolan profilerade tydligare för att samtidigt satsa mer på marknadsföring. Därför krävdes en varumärkesplattform och en ny grafisk profil.

Under hösten 2015 anlitades en kommunikationsbyrå för att tillsammans med S:t Mikaelskolan arbeta fram en varumärkesplattform, kommunikationsstrategi samt en marknadsföringsplan.

En del av arbetet visade att det nuvarande namnet varit svårt att använda digitalt samt att det inte vare sig beskrivit vilken typ av utbildning som erbjudets eller var i landet skolan finns.

Vidare framkom det att eftersom Mora är ett starkt varumärke såväl lokalt, nationellt och internationellt så borde Mora användas i namnet. För att öka antalet sökande som bland annat besöker gymnasiets hemsida borde ordet gymnasium framgå, allt för att förtydliga utbildningen.

Resultatet av arbetet med namnet landade i Mora gymnasium. För att förtydliga och stärka marknadsföringen togs en ny grafisk profil för gymnasiet fram.

– Mora, Orsa och Älvdalen samverkar kring gymnasieutbildningen och kommunstyrelserna i alla tre kommunerna ska alla fattat samma beslut kring marknadsföring och namnbyte. Från och med i höst kommer vi att arbeta intensivt med marknadsföring och för att byta namn och grafisk profil. Det är många delar som omfattar allt från skyltar och annonser till vår webbplats. Vi ser fram emot arbetet, det ger oss ny energi och kraftsamling för att öka antalet nya elever, säger Marie Ehlin, gymnasiechef för Gymnasieförvaltningen.

Mer läsning

Annons