Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Missnöje från resenärer då Mjuka linjen i Falun dras in

Mjuka linjen i Falun kommer att upphöra i mitten av augusti. På grund av besparingskrav från kommunen och lågt utnyttjande av linjen dras den in, vilket möts av missnöje av resenärerna. "Det är fler som behöver linjen än vad de tror," säger Kjell Karlsson som sitter i funktionsrådet på kommunen.

Någon som är missnöjd över indragningen är Kjell Karlsson som sitter med i Funktionshinderrådet på kommunen.

– Det berör så många äldre och rörelsehindrade. När Mjuka linjen försvinner så tvingas de att gå längre sträckor och krångla med bussbyten för att ta sig till bland annat sjukhus och det är det inte alla som kan.

Ett alternativ till Mjuka linjen föreslås vara färdstjänst, men det tycker Karlsson är för omständligt.

– För att få sin färdtjänstlegitimation är det sex till åtta veckors väntetid. Normalt är det gratis bussresor till sjukhus men nu kommer det att kosta mer.

– Det går inte att gå efter antalet människor som åker linjen, och det är inte bara att säga att de ska ta färdtjänsten, vilket är krångligare än vad många tror. En linje som Mjuka linjen kan aldrig bli lönsam då det är en serviceinrättning, och hux flux finns det ju tydligen pengar för att rädda fritidsgårdar som man kunde läsa i tidningen för någon dag sedan. Men inte till de äldre eller rörelsehindrades busslinje.

Mjuka linjen dras in på grund av det sparpaket som introduceras i Borlänge och Falun. Det tillkommer ny trafik som både förtätas och försvinner. Det förklarar Dalatrafiks vice vd Bengt Benjaminsson.

– Mjuka linjen har inte utnyttjats av tillräckligt många resenärer för att vi ska kunna ha kvar den. Det är som sagt en del av det här besparingskravet vi måste följa, säger han.

Benjaminsson förklarar att de fått in någon synpunkt men inte speciellt stora klagomål.

– Vi har gått ut med pressinformation och utskick till berörda resenärer, så vi har försökt vara ute i god tid. Det kan ju bero på att det inte är så många som berörs av att linjen dras in.

Enligt Benjaminsson vet Dalatrafik inte om Mjuka linjen kommer att återinföras. Den nya trafiken måste testas och sedan utvärderas. Det positiva med det nya paketet ska bland annat vara att sträckan mellan Falun och Borlänge ska få femminuterstrafik under bland annat högtider, då behovet av detta har visat sig vara stort.

– Så vi har kollat på vad behövs i linjetrafiken och vad som inte utnyttjats och tagit beslut utefter det, berättar han.

– Alternativ finns ju i den vanliga linjetrafiken för de berörda resenärerna. Men om man ska vara krass så är det vissa med särskilda förutsättningar som får åka färdtjänst, men då behöver man en färdstjänstlegitimation.

En av de äldre som är besviken på kommunens beslut att dra in Mjuka linjen är Baltzar de Maré. För honom kommer det att bli svårt med en fungerande vardag utan den.

– Jag är ju inte i tjugoårsåldern längre, och vi många äldre människor vet inte hur vi ska klara oss nu, berättar de Maré.

De Maré förklarar att han börjar bli lite fundersam på hur prioriteringarna går när pengarna ska sparas.

– Den här linjen är så viktig, det går inte att fordra att gamla människor ska promenera de sträckorna som nu kommer bli aktuella. Den är viktig för att vi ska kunna åka ner på stan och handla och ta oss till sjukstugan, och försvinner den så vet jag inte hur jag själv ska klara det.

Linjen som kommer förtätas mellan Falun och Borlänge är inget som de äldre behöver tycker de Maré, som också tycker att Mjuka linjen har funkat bra. Det har enligt honom varit enkelt med månadskortet som betalas automatiskt varje månad. Nu får de äldre och de som har svårigheter med att gå lösa sina turer på annat sätt.

– Själv har jag pratat med ungdomarna som kommer hem till mig och pratar, de kommer jag att få åka med en gång i veckan för att handla, berättar han.

– Men busslinjen är perfekt för gamla människor och de som har svårt att gå. Ska någon linje vara kvar så är det den här som är viktigast.