Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Minst får stryka på foten först - bussmissnöje vid Hosjöholme

Tre hållplatser ska försvinna på sträckan Pumpen i Hosjö och Hosjöholme.Under tisdagen samlades byborna i Hosjöholmens bystuga för ett informationsmöte."Vi vill att man tittar på om det går att rita om kartan", säger Martin Malm, ordförande i bystugeföreningen.

Hosjöholme har under många år varit ändhållplats för linjen som bland annat har passerat Hosjö och Korsnäs på sin väg in mot centrum.

Men antalet avgångar har minskat allt mer.

För några år sedan gick det fyra bussar i timmen från Hosjöholme.

Idag är den siffran nere på en avgång i timmen och från och med augusti ska busstrafiken helt upphöra.

Under hösten 2015 genomförde dalatrafik en trafikräkning om hur många resenärer kliver på vid hållplatserna runtom i Falu kommun.

För de tre hotade hållplatserna längs den aktuella sträckan blev resultatet att 15 personer ena dagen och 16 personer den andra trafikräknardagen nyttjade någon av de 18 dagliga turerna som går från Hosjöholme.

- Det är inte så många, men man har inte tittat på hur många som åker till Hosjöholme, kommenterar Martin Malm och hänvisar till kanotklubbens verksamhet vid ändhållplatsen och fortsätter:

- Dessutom är deras verksamhet inte så stor just vid mättillfället som i det här fallet var i oktober/november.

- Rent krasst är det här en mjölkpallsbuss. Det tar 27 minuter in till centrum. Vi tycker att man skulle kunna plocka bort några hållplatser längs vägen för att snabba upp linjen, kommenterar Martin Malm.

Med på mötet under tisdagskvällen fanns kommunalrådet Joakim Storck (C) .

Om man går strikt efter antalet resenärer, riskerar inte det per automatik att slå mot mindre orter och platser på landsbygden?

- Vi har medvetet valt att inte dra ner på landsbygdstrafiken. Hosjöholme är ett knepigt läge då det i praktiken är landsbygd, men som räknas till tätortstrafiken, kommenterar Joakim Storck.

Med på mötet fanns även Falu kommuns kollektivtrafikplanerare, Mats Olofsson.

Ett förslag var att minska antalet hållplatser på sträckan Scandbook - Koppartorget där bussen istället stannar vid väldigt många hållplatser. Är det ett bra alternativ?

- Det får man i sådana fall ställa i relation till de cirka 200 personerna som bor vid Hosjöholme, kommenterar Mats Olofsson.

Då ställer jag samma fråga till dig som till kommunalrådet. Riskerar det inte per automatik att drabba mindre orter och öka på en centralisering om man strikt går efter antalet resenärer?

- Det är lite samma sak som för er på tidningen. Ni skriver mer om Falun än till exempel Svartnäs. Lägst användning stryker på foten först.

Fanns det något förslag under mötet som ni fick upp ögonen lite extra för?

- Det som öppnade lite andra möjligheter är om bussen bara stannar vid Hosjöholmen (efter passering Pumpen). Vi har bett Dalatrafik att titta på det, svarar Mats Olofsson.

LÄS MER: Så ändras kollektivtrafiken i Falun-Borlänge

LÄS MER: Gå med i vårt DT Nära-nätverk på facebook

LÄS MER: Fler nyheter från Falun på dt.se