Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mindre tvekan för lärare med nya betygsskalan

Möte med skolverket och tid att sätta sig in i hur den nya betygskalan ska tolkas.
Enligt lärare på Lugnetgymnasiet är det vad som krävs för en rättsäker betygsättning.
– Övergången till den nya skalan var jobbig, säger Svante Parsjö Tegnér lärare i historia och samhällskunskap.

Annons

Birgitta Toivonen skyndar mellan datasal och klassrum på Lugnetgymnasiet. Hon är lärare i matematik och naturkunskap och ska precis påbörja en lektion. Birgitta Toivonen tycker inte att omställningen till den nya betygskalan har uppmärksammats tillräckligt mycket.

– Vi lärare har pratat om de nya betygen en eftermiddag när beskedet kom att de skulle införas. Men det är mycket ny information att sätta sig in i. Det skulle kännas säkrare om vi kunde få en genomgång från experterna på skolverket. Tanken är god men vi har inte fått tillräckligt med tid för att förbereda oss, hinner hon säga innan lektionen börjar.

Enligt de lärare vi träffar på Lugnetgymnasiet har målen i undervisningen blivit mer konkreta. I den nya sexgradiga betygsskalan bygger varje steg vidare på det förra. Preciserade kunskapskrav finns för tre av betygen – E, C och A. Mellanstegen innebär att eleven klarat alla krav för det lägre betyget och en del av kraven för det högre.

Men precisionen innebär också att det krävs mer tid för att sätta betyg, särskilt i övergångsfasen.

Svante Parsjö Tegnér undervisar eleverna på Lugnetgymnasiet i historia och samhällskunskap. Han tycker att det behövs mer direktinformation till alla lärare för att betygsättningen ska vara rättssäker.

– Tillsammans med mitt arbetslag har vi tagit fram en enkel matris där vi kan bocka av de sammanlagt över 30 kriterier som eleverna kan uppnå vid varje provtillfälle. Ibland gå det inte att inkludera alla steg, då har vi gjort ett urval av vilka krav som varit mest lämpade vid det specifika tillfället. Jag vill gärna veta vilka metoder experterna rekommenderar, säger han.

Svante Parsjö Tegnér är trots allt nöjd med den nya betygskalan som han anser minskar ångesten som kan drabba lärare vid betygssättning.

– Med de detaljerade betygskriterierna blir risken mindre för att vi ska stå och tveka när vi sätter betyg. Det är aldrig enkelt att bedöma nivån på elevernas arbeten men jag kommer känna mindre oro i jul när betygen är satta den här terminen än tidigare år, säger han.