Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Miljardinvestering kan rusta Inlandsbanan: "Skulle också ge positiva effekter för Orsa"

Miljardinvesteringar från pensionsfonder och andra institutionella investerare gör att Inlandsbanan kan rustas upp.

Annons

Det australiensiska företaget Macquarie, har via en av sina infrastrukturfonder, visat intresse av att utveckla verksamheten tillsammans med de inlandskommuner som i dag driver verksamheten.

Det skulle öppna för mer person- och godstrafik och även vara vital för råvarunäringarna i Norrland, som skogs-, stål- och gruvindustrin.

– En upprustning av Inlandsbanan skulle förutom snabbare godstransporter förbättra förutsättningarna att erbjuda jobb och samhällsservice i hela inlandet. Både besöksnäring och möjligheterna till modern kollektivtrafik skulle få ett ordentligt lyft av en modernisering, säger Peter Ekholm, vd för Inlandsbanan AB, i ett pressmeddelande.

Mikael Thalin (C), kommunalråd i Orsa, ser denna satsning som en stor möjlighet för kommunen och inlandet.

Testet med pendeltågstrafik på banan mellan Orsa och Mora har nämligen varit framgångsrikt med nära 100 resande dagligen. Det visar att fler vill kunna resa kollektivt på tåg i Inlandet.

– Den nu planerade satsningen, med godstrafiken som bas, är en viktig förutsättning för att kunna få till en långsiktigt bärkraftig persontrafik på banan.

Ett väl fungerande transportsystem genom hela inlandet är helt avgörande för de som bor i inlandet, menar Mikael Thalin. Inte minst för att få fram den viktiga skogsråvaran.

– Ett projekt av den här storleken skulle också ge positiva effekter för Orsas många stora entreprenadföretag inom anläggning och järnväg, både under byggtiden och för framtida underhåll, avslutar Mikael Thalin.

Diskussioner pågår om hur planerna ska förverkligas samt förhandlingar mellan kommunerna som äger Inlandsbanan och Macquarie.

FAKTA: Om Inlandsbanan

Inlandsbanan är en 110 mil lång järnväg som sträcker sig mellan Gällivare och Mora.

Inlandsbanan ägs av staten men förvaltas och underhålls av Inlandsbanan AB. Koncernen består av moderbolaget Inlandsbanan AB samt dotterbolagen Destination Inlandsbanan AB och Inlandståg AB.

Inlandsbanan AB ägs av 19 kommuner längs banans ursprungliga sträckning. På uppdrag av staten förvaltar Inlandsbanan AB infrastrukturen.

Uppdraget från ägarna är att driva en verksamhet som stödjer tillväxtarbetet efter hela Inlandsbanans sträckning.

I det uppdraget ingår att aktivt arbeta för att hela inlandsbanan samt angränsande tvärbanor åter öppnas för trafik.

Inlandsbanan AB arbetar för att öka såväl godstransporterna som persontrafiken på banan.

Källa: inlandsbanan.se