Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljard kommer 2014 till malmtågen

Regeringen anslår 3,5 miljarder för investeringar i ifrastruktur för gruvorna i Sverige, Norrbottens gruvor får 2,1 miljarder av detta och det kommande gruvpaketet för Bergslagen klubbas först våren 2014

Annons

Till följd av den mycket snabba tillväxten i Kina och andra asiatiska länder har den svenska gruvnäringen haft en mycket god utveckling de senaste åren konstaterar Alliansregeringen.

– Befintliga gruvor har gått på högvarv och ett flertal nya har öppnats eller kommer att öppnas. Detta skapar jobb, tillväxt och exportmöjligheter i många delar av landet, inte minst i Norrland. Arbetsförmedlingen räknar med att upp till 5000 jobb kommer att skapas i gruv- och mineralindustrin de kommande åren, skriver regeringen i sitt pressmeddelande där man kommer med 3,5 miljarder i extra anslag för att klara gruvornas utfrakt av malm

– I sin kapacitetsutredning pekar Trafikverket också på att gruvnäringens behov behöver tillgodoses snabbt. För att till fullo utnyttja de möjligheter tillväxten i gruvnäringen ger, föreslår regeringen en satsning på gruvrelaterad infrastruktur på 3,5 miljarder kronor. I detta ingår inte bara investeringar i Malmbanan och i vägen mellan Pajala och Svappavaara, utan också ytterligare satsningar på gruvnäringen i bland annat Bergslagen för vilken ett slutligt beslut tas våren 2014 då den så kallade åtgärdsplaneringen avgörs, skriver regeringen.

Malmbanan mellan Boden och Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge är idag Sveriges tyngst trafikerade järnväg och där anslås 850 miljoner av gruvpaketet.

I Pajala öppnas 2013 en helt ny gruva för brytning av järnmalm,. Malmen kommer att transporteras på väg till Svappavaara och vidare på Malmbanan till Narvik och här ger gruvpaketet 1300 miljoner kronor.

Därmed återstår det 1350 miljoner kronor av gruvpaketet som gäller fram till 2017 till de gruvor som ska återstartas i bland annat Ludvika.

Annons