Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Mikrobryggeri gör öl på fjällvatten

Nu får Sälenfjällen ett eget ölbryggeri. Det är krögarna Pelle Hoffman och Magnus Engström, i dagligt tal Pelle och Mankan, som startat Sälens Fjällbryggeri. Om några veckor har de premiär i puben för sina egna Sälenöl.

– Med ett genuint intresse för öl har jag hållit på litet som hembryggare under några år. Efter framgångar i hembryggar-SM i våras så känns det spännande att börja brygga öl i litet större skala, och servera i vår egen pub till att börja med, säger Pelle Hoffman som är första bryggare i Sälens fjällbryggeri.

Vid SM lyckades Pelle vinna två av totalt elva klasser som det tävlades i.

Tillsammans med kompisen Magnus "Mankan" Engström driver Pelle Hoffman bland annat Gustav Grill och Bar i Lindvallen och Hemfjällsstugan ute på kalfjället.

I puben på Gustav har de sedan tidigare satsat stort på öl till gästerna. Det finns en öllista med cirka 100 olika sorter att välja ur.

Om några veckor utökas utbudet i puben med tre egna lokalproducerade "ale", som nu håller på att jäsa som bäst:

Sälen Pale Ale.

Fjällr.i.p.a (red India pale ale).

Snöa.p.a (American pale ale).

Vid öltillverkning är vattnet en viktig beståndsdel, och det lokala vattnet ger olika ölsorter deras speciella karaktär.

– Vi brygger på riktigt Sälenvatten som kommer från grundvattnet här uppe på fjället, säger Pelle Hoffman.

Till en början gör de satser på cirka 50 liter per sort och jäsning.

– När bryggeriet kommer i gång på riktigt är tanken att vi ska ha större tunnor för jäsningen, inbyggda i puben, säger Pelle.

Först kommer de egna ölsorterna bara att säljas från fat i den egna puben.

– Skulle det bli ett bra utfall så är jag inte främmande för att satsa vidare och utveckla verksamheten. Kanske sälja via Systembolaget, i alla fall lokalt. Det känns som att lokalproducerat ligger i tiden, och det finns ju en lokal marknad med den omfattning som Sälenturismen har i dag.

Bryggare Hoffman berättar att Sverige har under det senaste decenniet upplevt en bryggeriboom. Antalet bryggerier har ökat från ett tiotal till 60-70, varav många små s k mikrobryggerier.

– Och vi är fortfarande riktigt små, vi kan nog kalla oss ett nanobryggeri. Det är ännu ett av Sveriges minsta kommersiella bryggerier, men jag hoppas att vi ska kunna jäsa...